• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Final Research Report

The development of transmission of the knowledge and skill by teaching behavior: From the toddlers and children with developmental disorders

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20730426
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educational psychology
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

AKAGI Kazushige  Mie University, 大学院・人間発達環境学研究科, 准教授 (70402675)

Project Period (FY) 2008 – 2010
Keywords教示行為 / 相互作用 / 発達障害
Research Abstract

The purpose of this study is to investigate the transmission process of the knowledge and skill in the typical developing children and the children with developmental disorders children. The results are the follows. The children with autism whose developmental age was 2 year olds could teach other children. Additionally, the adults with autism could teach each other and the skill of the work were transmitted.

  • Research Products

    (19 results)

All 2011 2010 2009 2008

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 小学校高学年における学級集団の形成過程:他者受容感を育てる子どもどうしの「支え合い」2011

    • Author(s)
      坪田吉巨・赤木和重・松浦均
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要 62

      Pages: 235-256

  • [Journal Article] 教える行動からみえてくる社会的知性:霊長類の比較発達心理学2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      118

      Pages: 104-111

  • [Journal Article] 激しい器物破壊行動を示した自閉症者に対する支援:対人関係の発達および衝動性の緩和に注目して2008

    • Author(s)
      赤木和重・北口美弥子
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要 20・21

      Pages: 92-102

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉症における「障害特性に応じた教育」再考:障害特性に応じつつ,障害特性をこえていく教育へ2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      障害者問題研究 36

      Pages: 180-188

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児における抑制的教示行為の発達:「教えないという教え方」は可能か2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      発達研究 22

      Pages: 107-115

  • [Journal Article] 知的障害のある青年期自閉症者における積極的教示行為の発達と障害:行為主体としての自他分化に注目して2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要 59

      Pages: 163-176

  • [Presentation] 学級集団づくりにおける他者受容感の形成過程2010

    • Author(s)
      坪田吉巨・赤木和重
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回大会発表論文集(350)
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      20100900
  • [Presentation] 激しい器物破壊行動を示した自閉症者への支援:対人関係の発達および衝動性の緩和に注目して2009

    • Author(s)
      赤木和重・北口美弥子
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会発表論文集(558)
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      20090300
  • [Presentation] 教示行為の発達:その進化的基盤2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第20回大会発表論文集(32-33)
    • Place of Presentation
      日本女子大学
    • Year and Date
      20090300
  • [Presentation] 特別支援教育における個別指導と集団づくり2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第17回大会発表論文集(14-15)
    • Place of Presentation
      お茶ノ水女子大学
    • Year and Date
      20081100
  • [Presentation] 青年期・成人期発達障害者の支援に発達研究はどのように貢献できるか?2008

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本特殊教育学会第46回大会発表論文集(41)
    • Place of Presentation
      米子ビッグシップ
    • Year and Date
      20080900
  • [Book] キミヤーズの教材・教具:知的好奇心を引き出す2011

    • Author(s)
      村上公也・赤木和重
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
  • [Book] 教示行為の発達(箱田祐司・都築誉史・川畑秀明・萩原滋(編))(認知心理学)2010

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      375
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] 高機能自閉症の基礎理解:まずは知ることから(別府哲・小島道生(編))(「自尊心」を大切にした高機能自閉症の理解と支援)2010

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      3-24
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] 認知の発達と内面世界(別府哲・小島道生(編))(「自尊心」を大切にした高機能自閉症の理解と支援)2010

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      53-78
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] 見方が変われば願いが見える:保育・障害者作業所の実践を拓く2009

    • Author(s)
      赤木和重・社会福祉法人コスモス
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
  • [Book] 自閉症の発達的理解と発達診断:発達的に1歳半頃に焦点をあてて(白石正久・白石恵理子(編))(『教育と保育のための発達診断』)2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      83-97
    • Publisher
      全障研出版部
  • [Book] ホントのねがいをつかむ:自閉症児を育む教育実践2009

    • Author(s)
      赤木和重・佐藤比呂二
    • Publisher
      全障研出版部
  • [Book] 違うけど同じ自己:高機能自閉症児の思春期(都筑学(編))(やさしい発達心理学)2009

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      232-246
    • Publisher
      ナカニシヤ出版

URL: 

Published: 2012-02-13   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi