• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2009 Fiscal Year Final Research Report

Concept of Gender and Logic of Social Integration as Demonstrated in U.S. History Textbooks since the Culture Wars

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20730527
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

OKAMOTO Tomochika  University of Tsukuba, 大学院・人間総合科学研究科, 准教授 (60318863)

Project Period (FY) 2008 – 2009
Keywordsアメリカ / 歴史教育 / 歴史教科書 / 文化戦争 / ジェンダー / 社会統合 / フェミニズム / バックラッシュ
Research Abstract

This study aimed to understand (through textbooks) the contents of history education in the United States after the Culture Wars, and to explore the expression of the new roles that women have acquired since the 1960s at the societal as well as domestic levels. After recording the contents of typical history textbooks after the 1980s in a database, we conducted a survey to analyze the post-backlash concept of gender. The results of this analysis conclude that U.S. history textbooks have gradually adopted a discourse of examining and reviewing meanings that have been attached to social categories ; the results also indicate the effectiveness of this discourse as educational knowledge.

  • Research Products

    (10 results)

All 2010 2009 2008 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ポストバックラッシュのジェンダー概念にみる教育的知識としての可能性-多文化共生を促す教育的知識の探索2010

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生教育学研究 4

      Pages: 101-111

  • [Journal Article] 学校歴史教育における語り口の問題2009

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      共生をめぐる問題系の確認と展開-2009年度IFERI共同セミナー(岡本智周・羽田野真帆編)(筑波大学共生教育社会学研究室)

      Pages: 53-58

  • [Journal Article] 異文化体験から共生という社会的行為へ-"体験"を考える2009

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      教職研修 449

      Pages: 112-115

  • [Journal Article] 歴史教科書問題とその「克服」にみる〈ナショナルヒストリー〉の桎梏2009

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      リスク社会化環境における共生社会論-問題系の確認と展開(リスク共有型共生社会研究会)

      Pages: 12-36

  • [Journal Article] Reflexive Historiography in Postwar Japan's World History Textbooks2008

    • Author(s)
      Tomochika Okamoto
    • Journal Title

      Journal of Educational Research for Human Coexistence 3

      Pages: 1-13

  • [Journal Article] 歴史教科書におけるナショナルヒストリーの隘路と活路-日米の歴史教科書問題を事例として2008

    • Author(s)
      岡本智周
    • Journal Title

      アメリカ史研究 31

      Pages: 38-55

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 歴史教科書問題とその「克服」にみる〈ナショナルヒストリー〉の桎梏2009

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      筑波大学インターファカルティ教育研究イニシアティヴ(IFERI)共同セミナー《共生をめぐる問題系の確認と展開》「ネイションと教育」部会
    • Place of Presentation
      於・筑波大学
    • Year and Date
      2009-07-04
  • [Presentation] 歴史教育の社会化機能について-日米の歴史教科書に通底するもの2008

    • Author(s)
      岡本智周
    • Organizer
      第5回日本アメリカ史学会年次大会・大シンポジウム「世界史教育のなかのアメリカ史」
    • Place of Presentation
      於・東洋学園大学本郷キャンパス
    • Year and Date
      2008-09-20
  • [Book] 歴史教科書にみるアメリカ-共生社会への道程2008

    • Author(s)
      岡本智周
    • Total Pages
      126
    • Publisher
      学文社
  • [Remarks]

    • URL

      http://homepage3.nifty.com/ubiquitous/postbacklash/index.htm

URL: 

Published: 2011-06-18   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi