2010 Fiscal Year Self-evaluation Report
Social Bonds among Japanese Students in the conserved and individualized Japan
Project/Area Number |
20730538
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Sociology of education
|
Research Institution | Doshisha Women's College of Liberal Arts |
Principal Investigator |
KOBARI Makoto Doshisha Women's College of Liberal Arts, 現代社会学部, 准教授 (90388067)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2011
|
Keywords | 保守化 / 愛国心 / 個人化 / 社会的紐帯 / 教育改革 / 後期近代 |
Research Abstract |
本課題研究の目的は、保守化・個人化する現代日本において、学校成員(教師や生徒・児童)の自己意識、国家意識(排他的ナショナリズムも含む)、その中間集団としての「社会」(家族・友人・学校・地域社会・教会など)に対する意識に関して理論的・実証的に明らかにし、子どもたちにおける社会的紐帯の復権を目指す臨床的なアプローチを試みることにある。
|
Research Products
(9 results)