2010 Fiscal Year Self-evaluation Report
A study of cooperative learning on writing for consistently teaching a scaffolding literacy from childhood to adolescence
Project/Area Number |
20730551
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Gifu University |
Principal Investigator |
KOBAYASHI Kazutaka Gifu University, 教育学部, 准教授 (30345772)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2011
|
Keywords | 書くことの教育 / 文章表現指導 / ジャンル分析 / 協同学習 / 書くことの足場づくり / 談話分析 / 授業分析 / 作文教育 |
Research Abstract |
「自立した書き手」の育成に向けてグループ学習を取り入れた授業研究を小・中学校、高等学校で実施し、各校種における指導形態や学習観をふまえながら、児童・生徒にとって一貫性のある文章表現のプログラムを開発することを目的とする。小中高における授業研究とグループ学習の談話を調査、分析し特徴を明らかにするとともに、授業者にとって実現可能な学習指導の展開を授業談話に即して明らかにしていく。
|