• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2010 Fiscal Year Self-evaluation Report

Historical Study of G.S.Hall's Child Study, Theory and Practice of Special Educational Consideration

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20730563
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

SENGA Ai  Hokkaido University of Education, 教育学部, 准教授 (10396335)

Project Period (FY) 2008-04-08 – 2014-03-31
KeywordsG.S.ホール / 児童研究 / 特別な教育的配慮
Research Abstract

本研究はアメリカで子どもの発達に関する科学的な知見の解明に着手したG.S.Hallの児童研究(Child Study)に注目する。児童研究の先駆者であるホールを中心とするクラーク大学の児童調査・研究が同大学の地元であるマサチューセッツ州Worcester市を含むアメリカ東部の公立学校における特別な教育的配慮の実践と理論の形成にいかなる影響を与えたのかを明らかにすることを全体の目的とする。

  • Research Products

    (4 results)

All 2010 2009 2008

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ウスター(Worcester)の公立学校における多様な困難・ニーズのある子どもの特別な教育的配慮と特別学校・学級(1898-1910年)2010

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編) 61巻1号

      Pages: 75-90

  • [Journal Article] クラーク大学教育学科の児童研究とマサチューセッツ州Worcester の児童・教育問題:1890-1900年を中心に2008

    • Author(s)
      千賀愛
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要(教育科学編) 59巻1号

      Pages: 195-207

  • [Presentation] 19世紀末から20世紀初頭マサチューセッツ州ウスターの特別学校・学級と特別な教育的配慮2010

    • Author(s)
      千賀愛
    • Organizer
      日本特別ニーズ学会
    • Place of Presentation
      岡山大学教育学部
    • Year and Date
      2010-11-07
  • [Book] デューイ教育学と特別な教育的配慮のパラダイム2009

    • Author(s)
      千賀愛
    • Publisher
      風間書房

URL: 

Published: 2012-03-09   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi