2009 Fiscal Year Final Research Report
Visualization of assessment theories embedded in educational practice : The case for efforts toward authentic assessment
Project/Area Number |
20830032
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (Start-up)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
ENDO Takahiro University of Fukui, 教育地域科学部, 講師 (70511541)
|
Project Period (FY) |
2008 – 2009
|
Keywords | 実践記録 / 省察(reflection) / OECD-DeSeCo / 専門職として学び合うコミュニティ(professional learning communities) / エッセンシャル・スクール連盟(Coalition of Essential Schools) / カリキュラム評価 |
Research Abstract |
本研究では、まず「真正の評価(authentic assessment)」として位置づけられる取り組みが教育実践の中でどのような役割を果たしているのかを、米国エッセンシャル・スクール連盟加盟校の実践を事例に明らかにした上で、日本の学校現場で蓄積されている実践記録の叙述構造から、学校の実践に内在している評価の構造を読み解き、その評価構造が学校の実践研究のスタイルを規定している様相を、OECD-DeSeCoのコンピテンス概念等を手がかりに明らかにした。
|
Research Products
(10 results)