• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Distributed Cooperative Learning Analytics for Developing Communities

Research Project

Project/Area Number 20H00622
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

木實 新一  九州大学, 基幹教育院, 教授 (70234804)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀬崎 薫  東京大学, 空間情報科学研究センター, 教授 (10216541)
畑埜 晃平  九州大学, 基幹教育院, 准教授 (60404026)
西山 勇毅  東京大学, 生産技術研究所, 助教 (80816687)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Keywords学習アナリティクス / 分散協調 / 開発途上コミュニティ / クラウドソーシング / 教育支援システム
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、申請者らのグループが開発した学習アナリティクス、クラウドソーシング、DTN(Delay Tolerant Networking)の技術を拡張・統合し、様々な学習空間において効率良く学習データを収集・転送し、有用フィードバックを提供できる分散協調型の学習アナリティクスプラットフォームの研究開発を行う。アフリカの教育機関と連携してユーザ中心の手法でデザイン・開発を行い、開発途上地域におけるエビデンスに基づ く教育改善に貢献することを目指す。
2020年度は、ユーザ中心の手法に基づいて要求仕様を整理するために、東アフリカ3カ国(タンザニア、ケニア、ウガンダ)の関係者と遠隔会議システムを用いて打ち合わせを行い、タンザニアの状況について現地研究者の協力を得て情報収集を行なった。また、アクティブラーニングに基づきデータを効率よく取得することのできるクラウドソーシング手法の検討を行なった。さらに、DTN(Delay Tolerant Networking)によるデータ転送の実現可能性を検討するために、ナイロビ(ケニア)の人流データを研究代表者らが提案するモビリティデータのネットワーク分析手法に基づいて可視化・分析を行ない、分散協調型のデータ収集ネットワークのアーキテクチャに関する検討を行なった。学習履歴データに基づく学習活動の分析と、学習者向け推薦システムのユーザインタフェースの開発と評価も行なった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2020年度は、要求仕様を整理するために、東アフリカ3カ国の関係者と遠隔会議システムを用いて打ち合わせを行なった。また、タンザニアの状況について現地研究者の協力を得て情報収集を行なった。新型コロナウィルスの影響により、当初予定していた現地調査を実現することができなかったが、必要最小限の情報収集は行うことができたと考えている。また、クラウドソーシング手法の検討と、ナイロビの人流データの可視化・分析を順調に進めることができた。分散協調型のデータ収集ネットワークのアーキテクチャに関しては、基礎的な部分の検討を進めることができた。学習履歴データの分析と、学習者向け推薦システムのユーザインタフェースに関しては、当初想定していたよりも多くの研究成果を得ることができた。

Strategy for Future Research Activity

当初の計画に基づき、更に詳細な要求分析を行う。また、新型コロナウィルスの状況に応じて、現地調査の実施について検討を行う。クラウドソーシング手法に関しては、行動認識技術を用いて効率的にデータを収集するために、モデルとシステムの開発を進める。DTNによるデータ転送に関しては、低コストで屋内外の測位を行う必要があるため、そのための技術開発を進める。その上で、緩やかに集まる学習ログデータからドロップアウトや成績、教材の分かりやすさ等を予測する手法を検討する。学習アナリティクスについては、途上コミュニティの要求仕様を考慮しつつ、更に研究を進める。

  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Active Learning-Based Data Collection in Crowd Replication2021

    • Author(s)
      Gao Lulu、Konomi Shin’ichi
    • Journal Title

      Advances in Artificial Intelligence, Selected Papers from the Annual Conference of Japanese Society of Artificial Intelligence

      Volume: 1357 Pages: 49~60

    • DOI

      10.1007/978-3-030-73113-7_5

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Investigating course choice motivations in university environments2021

    • Author(s)
      Ma Boxuan、Lu Min、Taniguchi Yuta、Konomi Shin’ichi
    • Journal Title

      Smart Learning Environments

      Volume: 8 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1186/s40561-021-00177-4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CourseQ: the impact of visual and interactive course recommendation in university environments2021

    • Author(s)
      Ma Boxuan、Lu Min、Taniguchi Yuta、Konomi Shin’ichi
    • Journal Title

      Research and Practice in Technology Enhanced Learning

      Volume: 16 Pages: 1-24

    • DOI

      10.1186/s41039-021-00167-7

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Understanding Student Slide Reading Patterns During the Pandemic2021

    • Author(s)
      Boxuan Ma, Min Lu and Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      Proceedings of the 18th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age

      Volume: 2021 Pages: 87-94

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring the Design Space for Explainable Course Recommendation Systems in University Environments2021

    • Author(s)
      Boxuan Ma, Min Lu, Yuta Taniguchi, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      Companion Proceedings of the 10th International Conference on Learning Analytics and Knowledge (LAK20)

      Volume: NA Pages: 492-499

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploration and Explanation: An Interactive Course Recommendation System for University Environments2021

    • Author(s)
      Boxuan Ma, Min Lu, Yuta Taniguchi, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      Joint Proceedings of the ACM IUI 2021 Workshops

      Volume: NA Pages: 1-7

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Intelligent Platform for Offline Learners Based on Model-Driven Crowdsensing Over Intermittent Networks2020

    • Author(s)
      Konomi Shin’ichi、Gao Lulu、Mushi Doreen
    • Journal Title

      Proceedings of the 12th International Conference on Cross-Cultural Design (CCD 2020)

      Volume: 12193 Pages: 300~314

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Course Recommendation for University Environment2020

    • Author(s)
      Boxuan Ma, Yuta Taniguchi, Shin’ichi Konomi
    • Journal Title

      Proceedings of the 13th International Conference on Educational Data Mining (EDM 2020)

      Volume: NA Pages: 460-466

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Generating fill-in-blank problems from historical data: enabling an intelligent learning-assistance for Python programming2022

    • Author(s)
      Shiman Cui, Shin’ichi Konomi
    • Organizer
      IEICE SIGET Technical Report
  • [Presentation] Analysis of learning behavior and knowledge changes in inquiry-based learning under mixed learning environments2021

    • Author(s)
      Jiadong Chen, Masaya Okada, Yuta Taniguchi, Shin’ichi Konomi
    • Organizer
      IPSJ SIGHCI Technical Report
  • [Presentation] Analysis of Human Flows to Inform the Design of a Crowd-Powered Information Delivery Environment in Developing Communities2021

    • Author(s)
      Xiangyuan Hu, Shinichi Konomi, Lulu Gao, Kaoru Sezaki
    • Organizer
      Research Abstracts on Spatial Information Science CSIS DAYS 2021

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi