2023 Fiscal Year Final Research Report
Development and Analysis of Evaluation Dataset for Learner Corpus Studies
Project/Area Number |
20H01282
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 学習者コーパス / 書き言葉 / 話し言葉 / アジア圏 / 評価 / テスティング / 母語話者中心主義 |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, we collected evaluation data of Asian learners' L2 English outputs (140 speeches/essays) from 160 raters with varied backgrounds in terms of L1, nationality, occupation, and English proficiency. The collected data was released as the ICNALE Global Rating Archive, which is one of the world's largest rating data sets. After the release of the initial versions (v1.0 and v2.0), the ICNALE GRA v2.1 was released in March 2024. The data were used to publish a book (2023) and articles in several overseas journals (2023-2024).Also, international symposia were organized (2020/2024).
|
Free Research Field |
言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は3点に要約できる。1点目は、研究者が広く共有できるリソースとして、評価データセットが公開されたことである。本データはL2学習者研究の発展に寄与しうる。2点目は、少数の母語話者が決定していたL2産出の評価の現場に、非母語話者を含む世界の英語使用者の集合知という新概念を導入したことである。従来の評価研究に内在していた母語話者中心主義を批判的に再考させる契機となりうる。3点目は、従来の学習者コーパス研究、とくに、中間言語対照分析(CIA)において、絶対的参照基準とされていた母語話者産出に代え、多数の評価者によって共通して支持される非母語話者産出を新基準にする可能性を示したことである。
|