• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Elucidating the Mechanism of "Motivation Contagion" in English Learning

Research Project

Project/Area Number 20H01290
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

廣森 友人  明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (30448378)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 桐村 亮  立命館大学, 経済学部, 教授 (40584090)
田中 美津子  大阪公立大学, 大学院現代システム科学研究科, 准教授 (70732840)
三ツ木 真実  小樽商科大学, 言語センター, 准教授 (80782458)
吉村 征洋  龍谷大学, 農学部, 准教授 (90524471)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords英語学習 / 動機づけ / エンゲージメント / ペアワーク / グループワーク / グループダイナミックス
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は,英語学習のやる気(動機づけ)が伝染するメカニズムを解明することである。ペア/グループ活動に焦点を当て,学習者の動機づけが変化/発達するプロセスを複数の研究手法を組み合わせ統合的に記述/分析/考察した。今年度は研究期間の最終年度ということもあり,これまでに得られた研究成果を広く公開/共有し,英語教育学や第二言語習得研究に新たな研究領域を創出するとともに,高等教育レベルでの英語教育のさらなる高度化/活性化を目指した。

具体的には,まず国内外より当該分野の研究を先導する研究者らを招聘し,国際シンポジウムや各種公開研究会などを企画/実施した。前者(国際シンポジウム)の例として,2023年11月4日~5日に北海道大学のクラーク会館で2023年度多層言語環境研究国際シンポジウムを開催した。その中で,研究代表者,ならびに研究分担者らによるシンポジウム「グループワーク×英語授業―やる気が伝染する学習活動のデザイン」を企画し,学習者が相互にやる気を高め合いつつ,グループワークに主体的に取り組むために必要な学習活動のデザインについて,リーダーシップ,協同学習,グループ分け,自己・集団効力感といったキーワードを通じて議論を行った。また,後者(各種公開研究会)の例として,2023年7月5日に明治大学中野キャンパスで公開講演会を企画し,「英語学習者の動機減退に関する研究の今までとこれから」といったテーマに関して,講演,研究発表,全体でのディスカッションを行った。

これら一連の取り組みを通じて,得られた成果や残された課題等を整理し,今後の研究のさらなる進展を見通すとともに,得られた成果については国内外での学会発表や学術誌を通して広く公表することを通じて,積極的に発信し知見を共有した。

Research Progress Status

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (20 results)

All 2024 2023

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Group work dynamics and the role of leadership in face‐to‐face and online second language classes2024

    • Author(s)
      Hiromori, T.
    • Journal Title

      International Journal of Applied Linguistics

      Volume: 34 Pages: 316~332

    • DOI

      10.1111/ijal.12495

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Motivating each other in a project-based EFL language course2024

    • Author(s)
      Hiromori, T.
    • Journal Title

      明治大学人文科学研究所紀要

      Volume: 91 Pages: 231~246

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Motivation in English language learning: A systematic review of three major domestic journals over the past 20 years2024

    • Author(s)
      Hiromori, T., Okunuki, A., Kashimura, Y., Terao, K., Kamemoto, S., Suzuki, H., Nakamura, H., & Izumisawa, M.
    • Journal Title

      ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)

      Volume: 35 Pages: 33~48

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習者間の協働的やり取り:社会的エンゲージメント2024

    • Author(s)
      廣森友人
    • Journal Title

      大修館英語通信 What's New!

      Volume: 7 Pages: 16

    • Open Access
  • [Journal Article] Book review: Technology-Assisted Language Assessment in Diverse Contexts: Lessons from the Transition to Online Testing During Covid-192023

    • Author(s)
      Hiromori, T., & Hassan, M.
    • Journal Title

      Language Testing

      Volume: 40 Pages: 1043~1046

    • DOI

      10.1177/02655322231186707

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Dynamic Changes and Individual Differences in Learners’ Perceptions of Cooperative Learning During a Project Activity2023

    • Author(s)
      Yoshimura, M., Hiromori, T., & Kirimura, R.
    • Journal Title

      RELC Journal

      Volume: 54 Pages: 667~682

    • DOI

      10.1177/00336882211012785

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語に苦手意識のある学習者をどう動機づけるか? 3つのポイントから2023

    • Author(s)
      廣森友人
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 9 Pages: 22~23

  • [Journal Article] 課題解決に向けた方略的取り組み:認知的エンゲージメント2023

    • Author(s)
      廣森友人
    • Journal Title

      大修館英語通信 What's New!

      Volume: 5 Pages: 16

    • Open Access
  • [Journal Article] 学習活動に対する情動的反応:感情的エンゲージメント2023

    • Author(s)
      廣森友人
    • Journal Title

      大修館英語通信 What's New!

      Volume: 6 Pages: 16

    • Open Access
  • [Presentation] Motivating each other in a project-based EFL language course2023

    • Author(s)
      Hiromori, T.
    • Organizer
      The 32nd International Symposium on English Language Teaching & Book Exhibit
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effects of grouping strategy on the engagement in and attitudes toward group work in an EFL language course2023

    • Author(s)
      Hiromori, T.
    • Organizer
      Canadian Association of Applied Linguistics Annual Conference 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Factors contributing to demotivation in Japanese EFL education: A study of high school and university students2023

    • Author(s)
      Suzuki, H., & Hiromori, T.
    • Organizer
      The VietTESOL International Convention 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] グループワーク×英語授業-やる気が伝染する学習活動のデザイン-2023

    • Author(s)
      廣森友人・桐村亮・吉村征洋・三ツ木真実・田中美津子
    • Organizer
      2023年度多層言語環境研究シンポジウム
  • [Presentation] 多読は何故支持されるのか?-多読と自己決定理論との関係性2023

    • Author(s)
      竹村雅史・廣森友人
    • Organizer
      日本多読学会2023年度年会
  • [Presentation] 多読に於ける内発的動機付け3要素から見えてきたもの-2短大の比較から2023

    • Author(s)
      竹村雅史・廣森友人
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)北海道支部2023年度第1回支部研究会
  • [Presentation] エンゲージメントを高める英語授業-理論・実践・研究-2023

    • Author(s)
      廣森友人
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第48回香川研究大会
  • [Presentation] 英語学習における動機づけ: 国内主要3誌の過去20年にわたるシステマティックレビュー2023

    • Author(s)
      廣森友人・奥貫明子・樫村祐志・寺尾和真・亀本俊亮・鈴木洋海・中村姫奈子・泉澤誠
    • Organizer
      全国英語教育学会(JASELE)第48回香川研究大会
  • [Presentation] 英語教育論文執筆ガイド-論文投稿・掲載のコツとヒント-2023

    • Author(s)
      廣森友人
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)関西支部 2023年度第1回支部講演会
    • Invited
  • [Book] 改訂版 英語学習のメカニズム: 第二言語習得研究にもとづく効果的な勉強法2023

    • Author(s)
      廣森友人
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      大修館書店
  • [Book] Insights into teaching and learning writing: A practical guide for early-career teachers2023

    • Author(s)
      Hiromori, T.
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      Castledown Publishers

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi