• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

A Comparative International Study for Developing a Model of Language-Learning Strategies in Plurilingual Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20H01294
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

Fukaya Keisuke  中部大学, 現代教育学部, 教授 (10425027)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉川 龍生  慶應義塾大学, 経済学部(日吉), 教授 (30613369)
関山 健治  中部大学, 人間力創成教育院, 准教授 (40331186)
王 林鋒  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (70806322)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords複言語教育 / 複文化教育 / 学習方略 / 自律学習 / 英語教育 / 中国語教育 / フランス語教育 / 辞書引き学習
Outline of Final Research Achievements

The progression of global society has led to a growing interest among language educators in bilingualism and multilingualism and language autonomy learning. Therefore, we have developed a 'generic vocabulary learning strategy model' based on the concepts of 'multi-language and multi-cultural competence' and 'autonomous learning' of the CEFR (Common European Framework for Reference of Languages), which has influenced the framework of language education theory internationally. Aiming to construct an autonomous 'general-purpose vocabulary learning strategy model', the 'dictionary drawing learning' was introduced, experimented and verified in three countries in Europe (UK) and Asia (Japan and Singapore), which have early childhood education to higher education, multiple language education and multiple different cultures, with the aim of developing a 'JB model' of 'dictionary drawing learning'.

Free Research Field

言語教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル社会の進展で言語教育の在り方が議論される中で、一国の中で様々な言語と文化が通用する社会から、一人一人の中に複数の言語能力や複数の文化への理解がある社会への転換が欧州評議会で議論され、CEFRが示された。しかしながら、欧州以外のCEFRの受容は、評価枠組みのみを断片的に受容するのみであり、その中核的な概念である「複言語・複文化主義」や「自律学習」は十分に咀嚼されていない。こうした問題を打開するために、様々な国や言語や学校種を乗り越えて国際社会で汎用的に用いることができる「共通語彙学習方略モデル」の開発を行った。こうした比較研究は学術的に他に類を見ず、国際社会的には、大きな意義を有する。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi