• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Social Esteem vs Self Image: evidence from discrete choice experiment

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20H01479
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 07010:Economic theory-related
Research InstitutionKindai University

Principal Investigator

Yamada Katsunori  近畿大学, 経済学部, 教授 (80533603)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords社会効用 / 情報介入 / 政策デザイン / social esteem / self image / 特許
Outline of Final Research Achievements

In this project, we conducted three experiments to deepen our understanding of the nature of social preferences and the effects of information intervention policies. First, we conducted a discrete choice experiment to separate social esteem and self-image, mainly in the United States, to explore the underlying causes of social preferences. Second, since the period of this project coincided with the COVID-19 crisis, we conducted an RCT experiment in Japan to test the effect of appealing to social preference effects as a means of information intervention for the purpose of promoting stay-home. Finally, in response to the UN resolution that the patent rights for the coronavirus vaccine would be waived, we conducted an experiment to test how the motivation of actual technology developers to develop the technology would be affected by such news, and what effect social utility would have.

Free Research Field

行動経済学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本課題の学術的意義は以下の2点である。まず社会効用の発生要因を既存研究とは異なる方法で識別した点がある。フィールドデータを用いた過去の研究ではsocial esteem効果とself image効果の識別は完全には行えなかったが、統制された実験データに依拠する本課題ではクリーンな識別が可能であった。2点目として、行動経済学の主たるテーマである情報介入ナッジに対する知見を蓄積した点がある。本課題の社会的意義としては、今後の情報介入政策を、今回の介入実験の結果に即して効果的にデザインできる点があげられる。特に政策効果の異質性が発見されたことが重要であり、異質性を見越したデザインが重要である。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi