2023 Fiscal Year Final Research Report
An empirical study on the activators in organizations that contribute to effectual market creation
Project/Area Number |
20H01550
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
Kuriki Kei 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90294397)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉田 満梨 神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (30552278)
横山 斉理 法政大学, 経営学部, 教授 (70461126)
高瀬 進 神戸大学, 経営学研究科, 経営学研究科研究員 (90724047)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | エフェクチュエーション / マーケティング / バリューイノベーション / 市場創造 / 不確実性 / fsQCA |
Outline of Final Research Achievements |
This study seeks to identify the conditions under which effectual behavior is necessary, by focusing on the issue of uncertainty that entrepreneurs face in the market creation process. Using qualitative methods to conduct exploratory research, this study presents that various type of uncertainty for entrepreneurs are latent in the market creation process, which is the reason why effectual behavior is necessary. This study presets, as a new empirical outlook,how do companies that successfully create markets address any uncertainties by combining effectual actions, and use effectual behavior to deal with those uncertainties that are rooted in Knight's third uncertainty.
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Free Research Field |
経営学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
エフェクチュアルな行動のもとで市場創造型のマーケティングが活性化する条件については、これまでの研究では未解明の問題が多かった。そのなかで本研究は、市場創造のプロセスには不確実性が潜在していることに注目し、探索的な一連の質的研究を行った。市場創造にあたって企業がエフェクチュアルな行動をどのように活用しているかを、企業が市場とかかわるなかで直面する不確実性との関係のもとで明らかにする本研究は、学術研究に新たな知見をもたらすものであると同時に、産業界に向けてエフェクチュアルな行動が必要となる条件を明確化し、その活用の基本様式を示すものである。
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