2023 Fiscal Year Final Research Report
Construction and extension of the Minamata Studies Archive utilized in pollution education practice
Project/Area Number |
20H01651
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Kumamoto Gakuen University |
Principal Investigator |
INOUE Yukari 熊本学園大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (10548564)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
花田 昌宜 熊本学園大学, 社会福祉学部, 教授 (30271456)
東 俊裕 熊本学園大学, 社会福祉学部, 教授 (30461619)
宮北 隆志 熊本学園大学, 社会福祉学部, 教授 (50112404)
中地 重晴 熊本学園大学, 社会福祉学部, 教授 (50586849)
藤本 延啓 熊本学園大学, 社会福祉学部, 准教授 (60461620)
矢野 治世美 熊本学園大学, 社会福祉学部, 准教授 (60805977)
田尻 雅美 熊本学園大学, 公私立大学の部局等, 研究員 (70421336)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 水俣病 / 公害教育 / アーカイブ / 水俣学 / 参加型調査 |
Outline of Final Research Achievements |
Four groups, which are essential to understanding Minamata disease: subsistence/culture, damage/welfare, environment/urban revitalization, and archives, created and taught class reviews, and after conducting a student survey, revised the class reviews. Additionally, video and audio materials were restored and digitized, and materials for visual understanding were added to each teacher's class review. We are currently preparing to publish it on our website as a ``Pollution Education Platform''. These results were reported at a research exchange meeting (South Korea) between the Digital Archive Society, the April 16 Democratic Citizenship Education Institute, and the Social Disaster Special Investigation Committee. Although the research period has passed, the results were reported at the 58th Japanese Society of Cultural Anthropology Research Conference Subcommittee in June 2024. These results are currently being prepared as a paper.
|
Free Research Field |
社会福祉学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
当センターには県内外の小学校などから環境教育への教材選定の相談が相次ぎ、社会的に教育モデルが求められていることを実感している。水俣病の資料は膨大で資料選定するだけでも教員には大きな負担となっている。こうしたなかでアーカイブを教育に役立てる道筋を被害当事者らとつくることは、地域課題に向き合う人材を育むことになり差別事件があとをたたない教育現場では社会的意義が大きい。 地方私学で構築してきたこの公害教育プラットフォームが、従来の大学教育の内容および方法の革新を提供でき、他の公害教育でも活用可能となる調査研究で、研究の実施主体および方法の観点から学術的意義の高い研究である。
|