• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

発展途上国の幼児教育における「遊びを通した学び」への転換過程とその効果の縦断研究

Research Project

Project/Area Number 20H01658
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

三輪 千明  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (00345852)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浜野 隆  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 教授 (00262288)
垂見 裕子  武蔵大学, 社会学部, 教授 (10530769)
谷口 京子  広島大学, 人間社会科学研究科(国), 准教授 (10773012)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords就学前教育 / 遊び / モンゴル / ミャンマー
Outline of Annual Research Achievements

本研究は途上国の幼児教育における教師主導から「遊びを通した学び」への転換過程とその効果について、モンゴルとミャンマーでの縦断研究から明らかにすることを目的としている。具体的には、1.途上国における「遊びを通した学び」導入の経緯と目的は何か、2.途上国における「遊びを通した学び」への転換はどのような過程を経て進むのか、3.途上国における「遊びを通した学び」は幼児の発達促進にどのような効果をもたらすのか、という三つの研究設問の答えを探るものである。2020年度および2021年度は新型コロナウィルス感染症拡大に伴う渡航・入国制限により、研究代表者らの渡航が叶わず、また調査対象国においても国内移動に大きな制約が生じた。そのため、2021年度は研究設問1に焦点を当て、モンゴル人研究協力者の支援を得て、国家カリキュラム策定者らとのオンラインによるインタビューを実施した。その後、データの分析を行い、学会発表を行った。ミャンマーではコロナ禍に加え、2021年2月1日のクーデター以降、政情不安が続き、現地関係者とのコンタクトが極めて困難であった。そのため、研究設問1については代替的にミャンマー人研究協力者が保有していた教員インタビューと保育観察データをもとに「遊びを通した学び」の観点から共同で分析し、その結果を論文にまとめた。また、ミャンマーの幼児教育・保育政策について乳幼児の包括的発達促進の観点から分析し、学会発表を行った。研究設問2と3については研究代表者らによる現地調査が必須となるため、今後、調査が可能になると思われるモンゴルに焦点を当て、モンゴル人研究協力者とのオンライン打合せを定期的に実施した。その中で調査対象地域や幼稚園サンプルの選定や概要データの収集、および最新カリキュラムに沿った幼児発達検査ツールの適応を進めた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

2020年度および2021年度は新型コロナウィルス感染症拡大に伴う渡航・入国制限により、研究代表者らの渡航が叶わず、また、調査対象国の国内移動にも大きな制約が生じた。加えて、ミャンマーでは2021年2月1日にクーデターが発生し、現在も政情不安な状況が続いている。そのような中でも研究題目1は現地研究協力者の協力を得て、ある程度進めることができた。他方で、研究課題2と3は調査ツールの開発等、現地調査に向けた準備を進められたものの、2021年度も渡航の見通しが立たなかった。

Strategy for Future Research Activity

今後の政情が不透明なミャンマーに代わり、カンボジアを新たな調査対象国とすることを検討する。また、2020年度と同様、2021年度も渡航による現地調査が実現しなかった。そのため、2021年度に繰り越されていた2020年度交付金は2022年度に再繰越するとともに、2021年度交付金も2022年度への繰越金とし、研究課題2と3について2022年度に現地調査を実施予定とする。

  • Research Products

    (9 results)

All 2021 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立教育大学(モンゴル)

    • Country Name
      MONGOLIA
    • Counterpart Institution
      モンゴル国立教育大学
  • [Int'l Joint Research] サガイン国立教育大学(ミャンマー)

    • Country Name
      MYANMAR
    • Counterpart Institution
      サガイン国立教育大学
  • [Journal Article] A Play-based Curriculum Introduced in Myanmar’s Kindergartens: An Analysis of Classroom Practices, Teachers’ Understanding, and Challenges2021

    • Author(s)
      Tin Nu Nu Wai and Miwa, Chiaki
    • Journal Title

      Studies in Education, Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University

      Volume: 2 Pages: 284-293

    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] カンボジアの農村幼児の就学レディネスと 小学校の入学・留年・卒業との関係2021

    • Author(s)
      三輪千明
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 63 Pages: 90-111

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Background of the Introduction of a Play-based Curriculum in Mongolian Preschool Education: Analysis of interviews with key stakeholders2021

    • Author(s)
      Tin Nu Nu Wai, Batsaikhan, Javzandulam, and Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 42nd Annual Conference of the International Association of Early Childhood Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Analysis of Myanmar's Policies for Early Childhood Care and Development based on the SABER-ECD Framework2021

    • Author(s)
      Tin Nu Nu Wai and Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 57th Annual Conference of Japan Comparative Education Society
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What did Asian Developing Countries Learn from Japan’s Early Childhood Care and Education through an International Training Program?2021

    • Author(s)
      Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 32nd Annual Conference of Japan International Education Society
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japan’s Early Childhood Care and Education during the Pandemic: Challenges and emerging opportunities for quality improvement2021

    • Author(s)
      Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 2nd International Conference on Early Childhood Care Education and Parenting Regional Center for Early Childhood Care Education and Parenting (CECCEP), SEAMEO
    • Invited
  • [Presentation] An Analysis of Classroom Observations at Public Preschools and Community Preschools in Rural Cambodia2021

    • Author(s)
      Miwa, Chiaki
    • Organizer
      The 2nd Biennial Conference of Comparative Education Society of Cambodia
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi