2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing economic education content to foster warm-hearted agency through the use of economic perspectives and ideas
Project/Area Number |
20H01686
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | Nippon Sport Science University |
Principal Investigator |
INOSE Takenori 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 期限付特別研究員 (40271788)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 桂子 実践女子大学, 生活科学部, 教授 (50311668)
阿部 信太郎 城西国際大学, 経営情報学部, 教授 (40348438)
山根 栄次 三重大学, 教育学部, 名誉教授 (50136701)
服部 一秀 山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (60238029)
田村 徳至 信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (60710085)
宮原 悟 名古屋女子大学, 文学部, 教授 (50239430)
栗原 久 東洋大学, 文学部, 教授 (00345729)
小川 正人 環太平洋大学, 経済経営学部, 教授 (20722367)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | エージェンシー / 経済教育 / ナッジ / ケイパビリティ |
Outline of Final Research Achievements |
We developed the content of economic education that guarantees the agency to form a warm-hearted economic society through the use of economic viewpoints and ideas. The effectiveness of the program was verified through classroom practice at the unit level. In developing the content, we clarified the logic for guaranteeing students' agency and developed a 10-unit program. In the practical verification, the "cafeteria plan" was implemented in junior high school social studies classes. By ensuring students' agency in pursuit of "good life" (wellbeing) through the composition of their own nudges, the students achieved autonomy and independence.
|
Free Research Field |
経済教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教科レベルでのエージェンシーを保障する内容開発は,ほとんど試みられていない状況(2019年当初)であったが,本開発により,新たにエージェンシー保障を試みる授業実践が可能となった。特に,経済教育領域におけるエージェンシー保障は,はじめてのことである。さらに,開発された単元を授業検証することにより,学校教育現場を支援するエージェンシーを保障するプログラム開発の方法および,学校現場との連携プロセスを明示することができた。最後に,フィールド調査での研究協力校での検証授業・分析・検討を通して,一般化可能な実践検証の在り方が示された。
|