2023 Fiscal Year Final Research Report
Creation of exercise program relation to horse-back riding therapy for physically handicapped person
Project/Area Number |
20H01709
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Fuji University |
Principal Investigator |
KANEKO Kenichi 富士大学, 経済・経営システム研究科, 教授 (50337177)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川乗 賀也 同朋大学, 社会福祉学部, 准教授 (20725113)
真壁 寿 順天堂大学, 保健医療学部, 教授 (60363743)
米本 清 岩手県立大学, 公私立大学の部局等, 名誉教授 (90305277)
水戸 和幸 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (90353325)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 乗馬運動 / 肢体不自由 / 脳性麻痺 / 光トポグラフィー / 筋電図 / 重心動揺 |
Outline of Final Research Achievements |
The study results are as follows: Brain Function Evaluation Using Optical Topography: Brain activity was activated by horseback riding-related audiovisual stimuli, even in children with severe cerebral palsy. Evaluation Using EMG and Acceleration: Continuous horseback riding exercise over time increased trunk muscle strength and improved the ability to respond to disturbances associated with riding in children with physical disabilities due to cerebral palsy. Children with cerebral palsy often compensate for delayed trunk muscle strength development by activating upper limb activities. Improvement in Gross Motor Skills: Over the four-year study period, the gross motor skills of the two subjects improved, indicating the significant role of trunk stability. Benefits of Horseback Riding: Compared to other resistance training exercises, horseback riding is enjoyable and sustainable for both the subjects and their guardians.
|
Free Research Field |
福祉工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
特別支援学校や特別支援学級に在籍する幼児児童生徒数は14万人を超え,増加の一途をたどっている.中でも,肢体不自由のある幼児児童生徒は知的障害のある者に次いで第2番目に多く在籍しているにもかかわらず,特別支援高等部卒業後の就職率はわずか5.1%と,他の障害のある者と比べ著しく低い値となっている.肢体不自由という障害が社会参加や自立活動を困難にさせている実態が浮き彫りとなっている.本研究では,乗馬運動が肢体不自由のある生徒・児童に対して粗大運動能力を向上させる有効な運動プログラムであることを,長期間の脳・筋系システムの経時的変化を科学的に追跡することで明らかにした.
|