• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

Development of the methods to improve OER using the learning log and the portal site for learning support

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20H01713
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

Shigeta Katsusuke  北海道大学, 情報基盤センター, 准教授 (40451900)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 八木 秀文  東北大学, オープンオンライン教育開発推進センター, 特任講師 (00740127)
武田 俊之  関西学院大学, 高等教育推進センター, 教育技術主事 (70227031)
金子 大輔  北星学園大学, 経済学部, 教授 (70397438)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords教授学習支援システム
Outline of Final Research Achievements

In this study, we proposed a method to continuously improve OER used for online learning based on evidence obtained from learning data. We proposed a framework and functions of a learning management system for online learning while continuously improving ST-OER(STructured OER). A learning support portal site was developed by adding a plug-in to an open-source LMS (Moodle) to support the implementation of online learning by converting ST-OER from existing OERs and storing ST-OER. The function of storing and versioning ST-OER, making ST-OER available to the public, and sharing it among educators was realized. The effectiveness of this study was evaluated by continuously improving the OERs that use this for actual online learning.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、バージョン管理とオンライン教育による継続的改善が必ずしも容易でないOERを、学習履歴データから得られるエビデンスに基づいて継続的に改善する手法を提案し、OERを開発・蓄積する学習管理システムのフレームワークと機能を提案することができた。また、本ポータルサイトをオープンソースのLMS(Moodle)にプラグインを追加して実現することで、他の教育者も利用しやすい汎用的なツールとして提供することができた。加えて、実際のオンライン学習に用いるOERの継続的な改善に適用し、本研究の有効性を評価することができた。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi