• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

プログラムコード読解作成能力育成のための認知行動に基づく形成的評価手法の確立

Research Project

Project/Area Number 20H01718
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

中山 実  東京工業大学, 工学院, 教授 (40221460)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宇都 雅輝  電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (10732571)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywordsプログラムコード / 読解作成能力 / 認知行動 / 形成的評価
Outline of Annual Research Achievements

プログラムコードの読解と作成の能力育成のために認知行動の眼球運動と学習者個人の能力評価を組み合わせ、形成的な評価手法を確立して効果的な指導法を開発することを目的としている。今年度は下記の内容を検討した。
プログラムコード読解の眼球運動の検討:プログラム理解能力の違いに基づいた眼球運動特徴量の差異を検討した。EMIP-WSでのJavaプログラムコードに対する閲覧時の眼球運動計測データを分析し、プログラムコード閲覧者のプログラミング能力とその眼球運動の特徴との関係を検討した。コードの各行での読みにおける読み戻りの回数を要因として分析することによって、眼球運動における注視時間やサッカード長などの特徴量の違いが明らかになり、注視行動の違いを考慮した評価の可能性を確認した。
眼球運動による視覚的注意の検出法の検討:
振動運動刺激を検出する周辺視野領域の違いが注視行動に及ぼす影響を検討した。このために、中心視での視覚探索課題を連続的に行う条件下で、周辺部での刺激変化を検出させる課題を与えて眼球運動の計測を行った。この実験による視覚的注意の変化を調べるために、眼球運動に含まれるマイクロサッカードを検出した。このマイクロサッカード変化を、評価分析するために、階層ベイズモデルを用いた状態空間モデルを適用して、周辺視野領域への注意レベルの違いを確認した。
大規模学習者を対象とした相互評価の実施可能性検討:学習者評価法としての相互評価の実施方法として大規模データによる評価可能性を検討した。このために、学習者1000人を想定した相互評価データに項目反応理論の採点モデルを適用して、学習者による相互評価の評価可能性を確認した。分析では、学習者の能力値、一貫性、厳しさの算出が可能であった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナ感染症の影響のため、実験による検討はまったくできなかった。
また、研究協力者との連携もデータ交換に留まった。

Strategy for Future Research Activity

データ分析で検討した内容の実験的検討の可能性を確認する。

  • Research Products

    (12 results)

All 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Int'l Joint Research] Sapienza University/Roma Tre University(イタリア)

    • Country Name
      ITALY
    • Counterpart Institution
      Sapienza University/Roma Tre University
  • [Int'l Joint Research] Flinders University(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      Flinders University
  • [Int'l Joint Research] New York University Abu Dhabi(アラブ首長国連邦)

    • Country Name
      UNITED ARAB EMIRATES
    • Counterpart Institution
      New York University Abu Dhabi
  • [Int'l Joint Research] Warclaw University of S & T(ポーランド)

    • Country Name
      POLAND
    • Counterpart Institution
      Warclaw University of S & T
  • [Journal Article] Evaluation of online team-based game development using SNS tools2021

    • Author(s)
      Akiko Teranishi, Minoru Nakayama, Theodor Wyeld, Mohamad A. Eid
    • Journal Title

      International Journal of Innovation and Learning

      Volume: 29(2) Pages: 181-206

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Influence of Task-evoked Mental Workloads on Oculo-motor indices and their connections2021

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Yoshiya Hayakawa
    • Journal Title

      EAI Trans. Context-aware Systems and Application

      Volume: 7(23) Pages: 1-10

    • DOI

      10.4108/eai.4-2-2021.168649

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] サッカーの経験による試合映像への注視行動に関する検討2021

    • Author(s)
      篠田瑞生, 中山実, 伊藤泉
    • Journal Title

      ヒューマンインターフェース学会論文誌

      Volume: 23(1) Pages: 47-50

    • DOI

      10.11184/his.23.1_47

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Detection procedures for patients of Alzheimer’s disease using waveform features of pupil light reflex in response to chromatic stimuli2020

    • Author(s)
      Wioletta Nowak, Minoru Nakayama, Tomasz Krecicki, Andrzej Hachol
    • Journal Title

      EAI Endorsed Transactions on Pervasive Health and Technology

      Volume: 6(23) Pages: 1-11

    • DOI

      10.4108/eai.17-12-2020.167656

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Eye movement features in response to comprehension performance during the reading of programs2020

    • Author(s)
      Hiroto Harada, Minoru Nakayama
    • Organizer
      ACM ETRA2020, EMIP-WS
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Estimating Student’s Performance Based on Item Response Theory in a MOOC Environment with Peer Assessment2020

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Filippo Sciarrone, Masaki Uto, Marco Temperini
    • Organizer
      Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning (Mis4TEL)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Impact of the number of peers on a mutual assessment as learner’s performance in a simulated MOOC environment using the IRT model2020

    • Author(s)
      Minoru Nakayama, Filippo Sciarrone, Masaki Uto, Marco Temperini
    • Organizer
      Information Visualisation2020
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Deviations of eye movements and head rotation during response tasks using targets and HMD2020

    • Author(s)
      Taijiro Shiraishi, Minoru Nakayama
    • Organizer
      Information Visualisation2020
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi