• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Development of a Model for Receiving Quality Feedback through Data-driven and Knowledge-driven Approaches

Research Project

Project/Area Number 20H01727
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

合田 美子  熊本大学, 半導体・デジタル研究教育機構, 准教授 (00433706)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 政寛  九州大学, データ駆動イノベーション推進本部, 教授 (10466831)
山本 佐江  育英大学, 教育学部, 准教授 (10783144)
田中 洋一  仁愛女子短期大学, 生活科学学科, 教授 (20340036)
石毛 弓  大手前大学, 建築&芸術学部, 教授 (50515327)
可部 繁三郎  福井工業大学, 経営情報学部, 教授 (10901754)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywordsフィードバック / 学習コミュニティ / ラーニングアナリティクス / 探究の共同体(CoI) / フィードバックシーキング
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、自身の成長のために有用なフィードバックを誘起するために必要な要因を明らかにし、体系的にモデル化することを目的としている。成長のために必須なフィードバックをいかに引き出すことができるかについて、データサイエンス(データ駆動型アブローチ)と経験・観察・既存の理論やモデル(ナレッジ駆動型アプローチ)を組み合わせ探索した。研究範囲は、学習者とフィードバック提供者の1対1の場面、研究会のような学習者と複数のフィードバック提供者がいる1対多の場面を対象とした。また、フィードバックをもらう場面だけでなく、その前後の要因も含め、動的・静的なフィードバック誘起要因を同定した。本研究では、フィードバックの提供だけでなく、学習者からの働きかけにより、より質の高いフィードバックを誘起する手法を提案することを目指した。
本研究プロジェクトの最終年度である2023年度では、これまでの研究成果を統合し、フィードバックの授受におけるフィードバックシーカー(フィードバック要請者)とプロバイダー(フィードバック提供者)間での建設的なフィードバックを誘起する要因について体系的に整理した。協調学習デザインのフレームワークである、探求の共同体(Community of Inquiry; CoI)における海外の研究者を招聘し、グループ学習において学習効果を高めるための手法について、学習コミュニティにおける相互による有効なフィードバックについても検討した。また、開発したフィードバック支援システムの有効性の検証を行った。研究成果の普及についても積極的に進め、熊本大学eラーニング連続セミナーの開催、日本教育工学会春季大会において自主企画による研究シンポジウムを行った。また、国際的に研究成果を公表するために、国際学会での発表を行い、関連するジャーナルへ論文投稿を行った。

Research Progress Status

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Michigan/Purdue University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Michigan/Purdue University
  • [Int'l Joint Research] National Cheng Kung University, TW(その他の国・地域 :台湾)

    • Country Name
      その他の国・地域
    • Counterpart Institution
      National Cheng Kung University, TW
  • [Journal Article] 教育システム情報学 --過去から未来への旅路--2024

    • Author(s)
      合田美子
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 77-81

    • DOI

      10.14926/jsise.41.77

    • Open Access
  • [Journal Article] 国語科の授業事例における対話的フィードバックの考察 -バフチンの対話論に基づいて-2024

    • Author(s)
      山本佐江
    • Journal Title

      育英大学・育英短期大学教育研究所紀要

      Volume: 第2号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Does support of learning time management influence learning behaviors and learning performance?2023

    • Author(s)
      Watanabe, H;Chen, L;Geng, X;Goda, Y;Shimada, A;Yamada, M
    • Journal Title

      Proceedings of EdMedia + Innovate Learning

      Volume: - Pages: 9390948

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 研究シンポジウム:自身の成長のために有用なフィードバックをどう誘起するのか2024

    • Author(s)
      合田 美子, 石毛 弓, 山本 佐江, 可部 繁三郎, 田中 洋一
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
  • [Presentation] Understanding Help-Seeking Behavior Among Japanese University Students: An Analysis of Assistance Requests in Classroom Settings2024

    • Author(s)
      Yoshiko Goda, Yumi Ishige, Mio Tsubakimoto
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] フィードバック誘起モデルの開発:量的アプローチによる推計式の試作2024

    • Author(s)
      可部繁三郎・田中洋一・山田政寛・石毛弓・山本佐江・合田美子
    • Organizer
      情報処理学会 第42回CLE研究発表会
  • [Presentation] プロジェクト型学習支援ロールプレイ教材の評価:不安へのサポート経験によるストレス対処力の変化2024

    • Author(s)
      田中洋一,白澤秀剛
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会
  • [Presentation] A practical research on feedback among peer tutors2024

    • Author(s)
      Yumi Ishige
    • Organizer
      The 1st International Joint Conference for Student Success Co-hosted by The University of Hawai’i at Manoa, The CRLA Japan Chapter, and the Japan Association for Developmental Education
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オープン教育リソースを活用した生涯学習を支援するためのデザイン一考米国ミシガン大学ミシガンオンラインデータによる研究報告2023

    • Author(s)
      合田美子
    • Organizer
      九州大学データ駆動イノベーション推進本部 国際共同研究シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] 生成系AIを活用する 教育・学習デザイン2023

    • Author(s)
      合田美子
    • Organizer
      九州大学第2回LAセンターシンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] ミニッツペーパーの一覧化による授業改善の試み2023

    • Author(s)
      可部繁三郎
    • Organizer
      日本教育工学会 2023年度第4回研究会
  • [Presentation] 社会情動的スキルを身につけるキャリア科目の設計と評価―オンラインと対面との比較―2023

    • Author(s)
      田中洋一,多川孝央,山川修,合田美子
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
  • [Presentation] 社会情動的スキルを身につけるキャリア科目の設計と評価 -ストレス対処力の変化-2023

    • Author(s)
      田中洋一,多川孝央,山川修,合田美子
    • Organizer
      第48回 教育システム情報学会全国大会
  • [Presentation] 大学連携で取り組む地域協働学習のプログラム評価2023

    • Author(s)
      田中洋一,山川修
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
  • [Presentation] チュータリングにおけるフィードバック研修の有用性を検討する2023

    • Author(s)
      石毛弓
    • Organizer
      大学教育学会第45回大会
  • [Book] Design and facilitation to balance Social, Teaching, and Cognitive Presence by Yoshiko Goda (pp. 84-104), In "The Design of Digital Learning Environments: Online and Blended Applications of the Community of Inquiry"2024

    • Author(s)
      Cleveland-Innes, Martha F., Stenbom, Stefan, Garrison, D. Randy. (Chap. 5, Goda, Y.)
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781003246206
  • [Funded Workshop] Community of Inquiry Study Group (Purdue Univresity, Kumamoto Univresity, Otemae Unievrsity)2023

  • [Funded Workshop] Kumamoto University the 34th e-Learning Seminar: Design and Evaluation of Effective Online Collaborative Learning: Application of Community of Inquiry2023

  • [Funded Workshop] Kumamoto University the 35th e-Learning Seminar: Trends in Research Funded by NSF's Division of Research on Learning in Formal and Informal Settings (DRL)2023

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi