2023 Fiscal Year Final Research Report
The Thinking Process Analysis and The Learning Support Based on The Measurement of Application Operations
Project/Area Number |
20H01728
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
|
Research Institution | Kyoto Tachibana University (2023) Future University-Hakodate (2020-2022) |
Principal Investigator |
Oba Michiko 京都橘大学, 工学部, 教授 (30588223)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
峯 恒憲 九州大学, システム情報科学研究院, 准教授 (30243851)
松澤 芳昭 青山学院大学, 社会情報学部, 准教授 (40517017)
新美 礼彦 公立はこだて未来大学, システム情報科学部, 教授 (80347179)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 取捨選択・並べ替え作文 / 取捨選択・並べ替えプログラミング / 時間的共起分析 / 状態遷移の閉路の分析 / 答えのない課題 / 試行錯誤 / 学習分析 |
Outline of Final Research Achievements |
We turned programming and writing into puzzle applications, developed puzzle problems as assignments, and detected the problem-solving process by measuring and analyzing the puzzle operations. The subjects included reports, programming, algorithmic issues in natural language, proof problems of figures, logic trees, and 15 puzzles. By applying temporal co-occurrence analysis, we were able to observe the selection-and-deselection process to see whether the participants were selecting the options intended in the questions' design. Also, by analyzing cycles in the state transitions of the solutions, we could detect complex trial-and-error processes, which were impossible in previous studies. Since these methods can analyze trial-and-error without assuming the existence of the correct solution, they meet the needs of recent education.
|
Free Research Field |
教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年の教育は、答えのない課題に試行錯誤で取り組める人材の育成に取り組んでいる。答えのない課題への取り組みの評価では、普遍的な正解がないので、正答率の向上といった従来の学習分析の手法が使えない。また、試行錯誤を評価するためには、単に悩んでいることの検出にとどまらず、悩み方の内容を明らかにできる必要がある。結果の予測だけでは不十分で、プロセスの解明が期待されるのである。 本研究が開発したパズル・アプリケーションや分析手法は、問題解決のプロセスを測定・分析するものである。これらは正解の存在を前提とせず試行錯誤を識別できるため、近年の教育のニーズに合致している。
|