2023 Fiscal Year Final Research Report
Construction of scientific inference program based on philosophy of science and of statistics
Project/Area Number |
20H01736
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
|
Research Institution | Hokkaido University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大久保 祐作 岡山大学, 環境生命自然科学学域, 講師 (60871100)
島谷 健一郎 統計数理研究所, データ科学研究系, 准教授 (70332129)
森元 良太 北海道医療大学, リハビリテーション科学部, 准教授 (70648500)
川本 思心 北海道大学, 理学研究院, 准教授 (90593046)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 科学哲学 / モデル論 / 統計モデル / 科学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
The goal of this research is to discover the points of contact between mathematical and statistical models and discussions in the philosophy of science, to clarify the philosophical viewpoints of science that are useful for model evaluation, and to create educationally effective programs. The results of this research are mainly as follow. ①Publishing ``Messages from the Philosophy of Science,'' which explores the connections between traditional scientific philosophical issues and statistics. ② Special feature papers on statistical philosophy regarding the likelihood principle and the conflict between Bayesianism and frequentism. ③ Holding an international symposium on the philosophy of science ``Science and Models'' inviting R. Frigg of LSE and others, and holding a science cafe on the points of contact between model theory in the philosophy of science and art. ④ Holding a symposium aimed at integrating scientific model theory at the World Philosophy of Science Society (CLMPST).
|
Free Research Field |
科学哲学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来科学哲学において積極的に論じられることのなかった統計学との接点、あるいは実際の科学で用いられる数理モデルや統計モデルと哲学的議論の接点について多くを明らかにすることができた。これは、当初の狙いである、「科学において欠如していると思われる方法論への批判的視点」の構築に資するものであると考える。また、こうした議論を教育プログラムとして構築する上で、科学モデル論構築における想像力の働きと、アート作品における作品における想像力の働きを比較するという新たな視点を得てサイエンスカフェとして実施したが、これにより今後、科学教育の一環としてモデル論を教育プログラムとして構築する重要な手がかりが得られた。
|