• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Development of word learning based on estimation of others' intended actions: An extension of social pragmatic approach

Research Project

Project/Area Number 20H01763
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

小林 春美  東京電機大学, 理工学部, 特定教授 (60333530)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋弥 和秀  九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (20324593)
安田 哲也  東京大学, 大学院総合文化研究科, 特任研究員 (90727413)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Keywords意図理解 / 「わざわざ」行う行動 / ジェスチャー / 語彙獲得 / お節介な行動 / 社会語用論的アプローチ / 他者行為
Outline of Annual Research Achievements

「わざわざ」成人が行う行動の子どもによる理解を検討するため、3つの研究を推進した。
事物名称をは、事物全体については比較的学びやすいが、部分については学びにくいと考えられている。そこで、教えようとする事物の部分に「わざわざ」接触をして指さしをしたり、さらに指さしをする指を小さく回旋させるという、意図を特別に示すような特徴ある指さしを2歳半児、4歳半児、成人を参加者として提示したデータを検討した。この指示意図の理解を調べる研究の論文化の努力を行い、海外研究協力者Ulf Liszkowski教授の協力も得てJournal of Child Languageに投稿し、査読やり取りを行い掲載が決定した。加えて、実験者が視線方向を「わざわざ」子どもの顔を見ている状態から指さしを行っている事物にシフトすると、子どもは事物の部分名称を解釈する傾向が高まるかを実験により検討したので、この視線方向という手がかりへの幼児の感受性と語彙獲得との関係についての研究の論文化にも注力し、Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognitionに投稿し、査読のやり取りなどを行い採択され刊行された。
人が他者にたいして行う「お節介な行動」の理解について、小学生を対象としたiPadの実験の結果の分析を進めた。実験は実験刺激を組み込んだiPadマニュアル等とともに協力家庭に送付して、保護者に実験者の役割を依頼して行ったものである。「お節介」に対するネガティブな評価が、受け手の消極的反応の提示の有る・無しにより変化するかを調べ、5歳時期から9歳児期までの発達の様相を考察した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

他者行為の見積もりから語の意味を推測する能力について、2つの研究の進展が見られ、それぞれ国際的に評価の高いジャーナルで刊行されたので、教示行動理解に関する研究では充分な結果を示せたと考える。お節介行動理解についてはデータの検討を引き続き進めている。コロナ禍の影響により、幼児・小学生の研究を行うことが難しい中で、iPadを子どもの家庭に送付して保護者に実験者の役割を行っていただいたり、一部のご家庭の親子には大学の実験室での実験に感染対策を万全にして参加していただくなど、できるかぎりの研究活動を行っている。

Strategy for Future Research Activity

感染症の収束が見込まれる状況になったら、幼児の他者行為理解については、感染症対策を取った上での追加実験を行い、知見の精緻化を図っていく。大学実験室での対面実験も可能な場合行っていく。対面実験が困難と考えられる場合は、iPadを使った実験をさらに精緻におこなったり、オンライン実験の構築・実施を進めて行く。
いずれの場合でも、ジャーナル論文に加え図書などによる一般への知見の公開・普及を意図した活動を推進する。

  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 4 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Hamburg(ドイツ)

    • Country Name
      GERMANY
    • Counterpart Institution
      University of Hamburg
  • [Int'l Joint Research] Central European University(ハンガリー)

    • Country Name
      HUNGARY
    • Counterpart Institution
      Central European University
  • [Int'l Joint Research] University of Oslo(ノルウェー)

    • Country Name
      NORWAY
    • Counterpart Institution
      University of Oslo
  • [Journal Article] Marked pointing facilitates learning part names: A test of lexical constraint versus social pragmatic accounts of word learning2023

    • Author(s)
      Kobayashi, H., Yasuda, T., and Liszkowski, U.
    • Journal Title

      Journal of Child Language

      Volume: 50(2) Pages: 296-310

    • DOI

      10.1017/S0305000921000891

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Ostensive gaze shifting changes referential intention in word meanings: An examination of children’s learning of part names2022

    • Author(s)
      Yasuda, T,, Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition

      Volume: 48 Pages: 272~283

    • DOI

      10.1037/xlm0000859

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Self-face perception in 12-month-old infants: A study using the morphing technique2021

    • Author(s)
      Nitta, H., Hashiya, K.
    • Journal Title

      Infant Behavior and Development

      Volume: 62 Pages: -

    • DOI

      10.1016/j.infbeh.2020.101479

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The use of co-speech gestures in conveying Japanese phrases with verbs2021

    • Author(s)
      Handa, Y., Yasuda, T., Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society

      Volume: 43 Pages: 1555~1559

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Using Grice’s maxim of quantity to guide scalar inference without the scalar term “some”2021

    • Author(s)
      Yasuda, T., Ikeda, M., Itoh, K., Masuda, S., Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Conference handbook of the 22nd Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences

      Volume: - Pages: 1~4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The relevance of the effortful actions in making inferences of the speakers’ intended meaning2021

    • Author(s)
      Kobori, O., Yasuda, T., Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Conference handbook of the 22nd Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences

      Volume: - Pages: 1~4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Can pointing gestures ‘Fulfill’ null arguments?2021

    • Author(s)
      Hagiwara, D., Yasuda, T., Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Conference handbook of the 22nd Annual International Conference of the Japanese Society for Language Sciences

      Volume: - Pages: 1~4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 聞き手の様子がオンライン環境下での教示行為に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      若松綾人、安田哲也、小林春美
    • Journal Title

      日本認知科学会第38回大会論文集

      Volume: - Pages: 883~888

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 共有知識がないときにジェスチャーを用いて伝えるか?: 遠隔対話におけるナビゲーション時の指示方略2021

    • Author(s)
      小林勝也、安田哲也、小林春美
    • Journal Title

      日本認知科学会第38回大会論文集

      Volume: - Pages: 888~893

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Influence of ostensive signals on pragmatic reasoning: A preliminary study2021

    • Author(s)
      Kasahara, J., Yasuda, T., Kobayashi, H.
    • Journal Title

      Studies in Language Sciences

      Volume: 19 Pages: 19~25

    • DOI

      10.34609/sls.19.2_19

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 言っていないことは“意図された”ことと想定するべきなのか?2021

    • Author(s)
      安田哲也
    • Organizer
      日本認知科学会第38回大会
    • Invited
  • [Book] 言語進化学の未来を共創する2022

    • Author(s)
      岡ノ谷一夫・藤田耕司編 小林春美他著
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      978-4-8234-1161-8

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi