2023 Fiscal Year Final Research Report
Development of word learning based on estimation of others' intended actions: An extension of social pragmatic approach
Project/Area Number |
20H01763
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
|
Research Institution | Tokyo Denki University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
橋弥 和秀 九州大学, 人間環境学研究院, 教授 (20324593)
安田 哲也 東京大学, 大学院総合文化研究科, 特任研究員 (90727413)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 他者の意図 / 意図推測 / 言語発達 / 語の意味の発達 / 指さし / 視線 / 幼児 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify whether children's ability to notice if others' actions are rational or deviant is linked to inferring others' intentions and facilitating word learning. In the first study, we examined whether children associate the deliberate action of an experimenter touching and making small circular motions with their fingertip on parts of an object while naming it (using part names) with learning those part names. In the second study, we investigated whether children could use both the contact pointing gesture (touching parts of an object with the fingertip) and the experimenter's gaze shifts to estimate others' actions. From these studies, it was found that children have the ability to learn words from estimating others' actions, and that this ability changes with development.
|
Free Research Field |
言語発達学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで語の学習は連合学習、たとえば事物と語がどのように共起して出現するかを学ぶことが強調されがちであった。これに対し、本研究では他者の影響に注目する点で社会語用論的アプローチをとるが、これまで見過ごされがちであった「他者行為の見積もり」と語意味の推測能力について調べた点がユニークと言える。他者の行為は合理的か、逸脱があるかに子どもが気づく能力が他者の意図推測に結びつき語の学習を促進することを明らかとした。社会語用論的アプローチを子どものコミュニケーションに関わる推論の観点から拡張した。言語獲得に難しさを持つ子どもへの支援も、こうした能力を育てる観点から考慮することに貢献できる成果と言える。
|