2023 Fiscal Year Final Research Report
Elucidation of the mechanism of occurrence and maintenance of the educational maltreatment by parents
Project/Area Number |
20H01767
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10030:Clinical psychology-related
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Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
Masafumi Ohnishi 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (20568498)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
廣澤 愛子 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (10345936)
岸 俊行 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (10454084)
望月 直人 大阪大学, キャンパスライフ健康支援・相談センター, 准教授 (20572283)
杉山 晋平 天理大学, 人間学部, 准教授 (30611769)
金澤 ますみ 桃山学院大学, 社会学部, 准教授 (80581058)
大西 薫 岐阜聖徳学園大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (80616532)
中島 俊思 佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授 (90568495)
新井 豊吉 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授 (60786680)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | エデュケーショナル・マルトリートメント / 教育虐待 / 教育ネグレクト / 保護者 / メカニズム / リスク要因 / 消失・改善要因 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, In this study, we conducted a theoretical examination of the concept and qualitative analysis of cases regarding educational maltreatment by parents, and examined the differences from the conventional concept of maltreatment between educational maltreatmen, the conditions for determining maltreatment, We were also able to clarify the specific contents of educational maltreatment and the risk factors that cause and maintain educational maltreatment, as well as the factors that eliminate and improve it.While educational maltreatment is justified in the name of education, it actually deprives children of their independence, leading to a variety of problems such as refusing to attend school, bullying, violence, suicide, and running away from learning. It was shown that this is an extremely serious problem.
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Free Research Field |
臨床心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,これまで理論的検討に留まっていた保護者によるエデュケーショナル・マルトリートメントの生起・維持メカニズムについて世界で初めて実証的に明らかにした点で高い学術的価値を有している。本研究で整理されたエデュケーショナル・マルトリートメントのリスク要因には,行為者である保護者だけでなく,子ども,家族関係・家庭,周辺環境の特徴,教育システムや社会に共有される価値観という多層的な特徴があり,個人だけではなく,社会全体にアプローチしていくことがこの問題の理解と支援,予防に不可欠であることを示した点において高い学術的意義と社会的意義を有している。
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