2023 Fiscal Year Final Research Report
Belief Design Approach for Mitigating Traffic Congestion
Project/Area Number |
20H02268
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Fukuda Daisuke 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (70334539)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
原 祐輔 東北大学, 情報科学研究科, 准教授 (50647683)
和田 健太郎 筑波大学, システム情報系, 准教授 (20706957)
大山 雄己 芝浦工業大学, 工学部, 准教授 (20868343)
壇辻 貴生 金沢大学, 地球社会基盤学系, 研究協力員 (00869688)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 交通工学 / 交通ネットワーク分析 / ゲーム理論 / 情報デザイン / メカニズムデザイン |
Outline of Final Research Achievements |
Big data on the movements of vehicles and people measured in real time is aggregated by platforms (PFs) and fed back to travelers as traffic information, which further changes travelers' behavior. The purpose of this study is to explore the possibility of traffic congestion management based on a belief design approach that realizes self-fulfilling and efficient traffic conditions by controlling travelers' expectations and expectations regarding traffic conditions. To this end, we will (1) develop a belief design theory of traffic information, and (2) conduct experiments to verify hunting and congestion control.
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Free Research Field |
交通システム工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,「旅行者の交通状況に対する予想のコントロールによる渋滞マネジメントの可能性」を理論的・実証的に明らかにするものであるが,「情報提供内容の最適な制御」という観点は,従来の交通工学研究には見られない独自のものである.特に,情報のフィードバックと,混雑・渋滞によるフィードバックを同時に考慮した,渋滞解消のためのビリーフデザインアプローチを確立し,実現のための制度設計理論の構築を行う点に,本研究の独自性があると考えている.
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