• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Evaluating Future Air Traffic Management Targeting Tokyo International Airport via Human-in-the-loop Simulation

Research Project

Project/Area Number 20H04237
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

伊藤 恵理  東京大学, 先端科学技術研究センター, 教授 (70462893)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 立川 智章  東京理科大学, 工学部情報工学科, 准教授 (90633959)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords航空交通管理 / 空港運用 / 到着管理システム / 出発管理システム / 滑走路 / 管制支援シ / 羽田空港
Outline of Annual Research Achievements

前年度までに設計した, エンルート空域において, 羽田空港のDMAN(Departure Manager: 滑走路待機時間を最小化するよう駐機場での出発時刻を自動的に調整する空港システム)と連携し, 滑走路を安全に有効活用しながら到着遅延時間を削減するAMAN(Arrival Manager: 滑走路割り振りと速度調整の指示を管制官に提供する自動化システム)の運用実現性を評価するため, 東京管制部において現役管制官によるヒューマンインザループシミュレーション実験を, 合計20回(うち習得実験2回)実施した。東京管制部が管轄する知多半島上空のT25セクターを対象に, 羽田空港に到着する航空交通が多い時間帯において, ①羽田到着が主流の場合(午前7時台)②東から西, 西から東に向かう航空交通と干渉する場合(14-15時台)③東から西に向かう航空交通が増える場合(18-19時台)の3種類のトラフックに対し, 3種類の代表的な気象条件を仮定した合計9種類のシミュレーションシナリオを準備し, それぞれ1回ずつ, 2名の現役管制官による評価実験を実施した。実験データおよび被験者の主観的評価を分析した。シナリオ①を仮定した1回あたり30分間のシミュレーション実験では, AMANの実装によってT25セクター内では合計約13分(19機あたり)の飛行時間削減効果があり, 管制官によるレーダー誘導の指示回数は約20%削減するなど、有効性が確認できた。9つのシナリオを対象に、管制官からは作業負荷が許容できたこと、AMANによる作業負荷が低減したことなど、高い運用実現性が確認できた。数値シミュレーションにより, 対象とした19機の羽田到着機がT25セクターを出域してから着陸するまでの区間におけるAMANの効果を見積もったところ, 合計約1時間程度の飛行時間の削減が見込まれた。

Research Progress Status

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和5年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (7 results)

All 2023

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] Rule Design for Interpretable En Route Arrival Management via Runway-Flow and Inter-Aircraft Control2023

    • Author(s)
      Sekine Katsuhiro、Kato Furuto、Tatsukawa Tomoaki、Fujii Kozo、Eri Itoh
    • Journal Title

      IEEE Access

      Volume: 11 Pages: 75093~75111

    • DOI

      10.1109/ACCESS.2023.3297136

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Simplified Model of an Airport with a Single Runway for Large-scale Air Traffic Simulation2023

    • Author(s)
      Katsuhiro Sekine, Hatsune Fulai, Tomoaki Tatsukawa, Kozo Fujii, Eri Itoh
    • Organizer
      26th Air Transport Research Society (ATRS) World Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Flight Time Prediction of Arrival Air Traffic Flows Following Time-based Airspace Concept Applying Machine Learning Methods2023

    • Author(s)
      Takuya Nishida, Eri Itoh
    • Organizer
      Asia Pacific International Symposium on Aerospace Technology 2023 (APISAT 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] En Route AMAN Design Toward Sustainable Arrival Traffic Operation2023

    • Author(s)
      Katsuhiro Sekine, Tomoaki Tatsukawa, Kozo Fujii, Eri Itoh
    • Organizer
      Proc. Asia Pacific International Symposium on Aerospace Technology 2023 (APISAT 2023),
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Aircraft Departure Queuing Models for a Mixed Takeoff/Landing Operational Runway2023

    • Author(s)
      Daiki Iwata, Eri Itoh
    • Organizer
      Asia Pacific International Symposium on Aerospace Technology 2023 (APISAT 2023),
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新しい空域設計概念に基づく航空交通の到着時刻予測2023

    • Author(s)
      西田 拓矢, 伊藤恵理
    • Organizer
      第61回飛行機シンポジウム講演集
  • [Presentation] 複雑ネットワークを活用したマルチスケール航空交通分析手法の提案2023

    • Author(s)
      羽場 大貴, 都築 怜理, 伊藤 恵理
    • Organizer
      第61回飛行機シンポジウム講演集

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi