2022 Fiscal Year Final Research Report
A Learning Support Environment for Paper Revision Skills based on Cognitive Apprenticeship Theory
Project/Area Number |
20H04295
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
|
Research Institution | Japan Advanced Institute of Science and Technology |
Principal Investigator |
Hasegawa Shinobu 北陸先端科学技術大学院大学, 遠隔教育研究イノベーションセンター, 教授 (30345665)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
NGUYEN MinhLe 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (30509401)
小尻 智子 関西大学, システム理工学部, 教授 (40362298)
國宗 永佳 千葉工業大学, 情報科学部, 教授 (90377648)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 改定スキル / 多段階コーパス / フィードバック / 研究論文 / プレゼンテーション |
Outline of Final Research Achievements |
This research assumes "revision skills" as a researcher's reconstruction skill of the research story and elaboration of research content in research articles and presentations. In order to effectively improve the revision skills of students as novice researchers for research articles and presentations, we (a) modeled the revision process of research articles and presentations as a cognitive skill and its supporting strategies, (b) built a multistage corpus that automatically extracts typical expressions in related studies by applying reinforcement learning that uses revision examples in the research group as rewards, and (c) combining them to develop a prototype system that implements a feedback mechanism for the revision process.
|
Free Research Field |
学習支援システム,教育工学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究活動において複雑なアイディアを論理的に構造化して表現する活動は,研究者が研究成果を公開する上で重要な役割を果たす.研究初学者である学生にとって,研究者から指導を受けられる機会は主に改訂時に限られており,体系的教育の機会も十分ではない.本研究では改訂時の研究者による添削コメントと学生による修正内容を組として収集したものを論文改訂コーパスと捉え,研究グループ内の小規模で良質な一次コーパスから,関連研究の論文に含まれる利用可能な表現をコーパスとして自動生成している.これらは,新たに配属された学生に対して,研究領域特有の論文の構成要素や表現技法を学ぶための情報源として活用できる点に意義がある.
|