2023 Fiscal Year Final Research Report
Investigation and modeling of embodiment learning process with body editing method
Project/Area Number |
20H04489
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90030:Cognitive science-related
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Research Institution | Toyohashi University of Technology |
Principal Investigator |
Kitazaki Michiteru 豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (90292739)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐藤 徳 富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (00422626)
薬師神 玲子 青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (30302441)
板倉 昭二 同志社大学, 研究開発推進機構, 教授 (50211735)
上田 祥代 豊橋技術科学大学, 工学(系)研究科(研究院), 助教 (50771911)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 身体所有感 / 行為主体感 / 身体性認知 |
Outline of Final Research Achievements |
Moving stimuli synchronous with the self-body induces embodiment. We aimed to elucidate the rage of body editing by systematically manipulating stimuli, and the acquisition process of the embodiment. We found that tactile stimulation to the feet produced a sense of walking even when only the virtual limbs were in walking motion, that visuo-motor synchrony produced embodiment even when the joints of arms bent in opposite directions, and that two people manipulating one avatar also produced embodiment. Furthermore, we found that the sensitivity to both the visuo-motor synchrony and the congruence of body shape and configuration were low in early development, suggesting that a wide range of stimuli can be embodied by children, then the development limits the range.
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Free Research Field |
バーチャルリアリティ心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来、身体感覚は身体の形状に依存すると考えられてきたが、本研究ではかなり柔軟に身体の形状や構造を変えることが可能であることが示され、特に時間的な運動同期性が重要な役割を果たすことを明らかにした。これは、身体感覚の獲得過程に関する従来の理解を発展させるものであり、重要な知見である。この研究成果は、バーチャルリアリティ(VR)やロボット技術などの発展に貢献することが期待される。例えば、VR空間で自分の身体感覚を操作することで、痛みや運動障害を持つ人のリハビリテーションなどに役立てることができる。また、ロボットに人のような身体感覚を持たせることで、より自然で人間らしいコミュニケーションが可能になる。
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