2023 Fiscal Year Final Research Report
Collaborative production of performing arts in Weimar Germany and the popularity of body expression
Project/Area Number |
20K00137
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
|
Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | ポピュラリティ / ヴァイマル期 / 総合舞台芸術 / 協働 / 演出 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines the search for universal expression and the path to popularity of comprehensive performing arts in the Germany during the Weimar period (1919-1933) from the perspectives of physical expressions such as wordlessdrama(pantomime), dance, and gestures, and reconsiders their historical significance. Specifically, it examines the management of large theaters in Berlin in the 1920s and 1930s, the changes in the works performed there, and the content of the crowd performances, from classical drama like Greek tragedy to operetta or revues, and also examines historical materials from the time to clarify the activities in the 1920s that aimed to create a new "pantomime" that could be used internationally.
|
Free Research Field |
演劇学・演劇史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、20世紀前半の総合舞台芸術が、従来の演劇史・演劇学においては「演出家の誕生」あるいは「劇場の近代化と新たな祝祭の誕生」、そして「全体主義」との関連において、議論されてきた。しかし、その統合という性質ゆえに、製作過程にみられる協働者の匿名性が高まり、協働する芸術家の個々の取り組みや個性を、作品全体への影響力を把握することが困難になる。たとえば協働者たちは「固有の芸術家」として見なされずに置かれ、かつ、その協働者たちの多くが、ナチス台頭により国外で映画やショービジネスに場を移している。その実体を追い、協働者の活動を詳細に調査・分析することで歴史を捉え直す試みである。
|