2022 Fiscal Year Final Research Report
Grand Opera in 19th Century Paris: From the Formation of Genre to its Transnational Development
Project/Area Number |
20K00161
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
東 晴美 日本女子大学, 文学部, 研究員 (10277808)
嶋内 博愛 武蔵大学, 人文学部, 教授 (10339674)
奥 香織 明治大学, 文学部, 専任准教授 (30580427)
平野 恵美子 中京大学, 教養教育研究院, 特定任用教授 (30648655)
澤田 敬司 早稲田大学, 法学学術院, 教授 (50247269)
岡本 佳子 神戸大学, 国際文化学研究科, 講師 (90752551)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | グランド・オペラ / パリ・オペラ座 / 19世紀オペラ / 19世紀フランス文化 / パリの演劇文化 / マイアーベーア / オペラの異文化圏における受容 / 演劇とオペラ |
Outline of Final Research Achievements |
Through an interdisciplinary approach, this study showed the extent of Grand Opera's influence in the context of 19th century cultural history. Specifically, we first examined the background of its establishment in France in the first half of the 19th century, analyzed its representative works, and clarified the elements that made it up. In addition, the transnational nature of Grand Opera was considered: its mutual influence with Italy and Germany (especially with Verdi and Wagner), its influence on Russian ballet/opera culture and noh/kabuki, and its performances in Australia.
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Free Research Field |
オペラ研究
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
グランド・オペラの研究は、近年緒についたばかりで、未だフランス・オペラ史の枠組みに留まっている。しかも、日本ではその研究さえほとんど行われて来なかった。それゆえ本研究では、グランド・オペラの成立をめぐる歴史的、社会的背景、その代表的な作品の特徴、他の文化圏との相互影響関係などを考察し、舞台メディアとしての価値を問い直すことで、19世紀前半のコンテクストに留まらない、その本質的な存在意義を明らかにした。
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