2023 Fiscal Year Final Research Report
From Paris to New York: The Reception and Development of Neo-Impressionism in America
Project/Area Number |
20K00197
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 都市 / 近代絵画 / パリ / ニューヨーク / 印象派 / 新印象派 |
Outline of Final Research Achievements |
This research examines the trends in art from the late 19th century in France to the early 20th century in America, taking into account the influence of the "representation of cities." In Paris, the modern city and the lifestyle that emerged from the major urban renovations undertaken by Haussmann, the prefect of the Seine, under the rule of Napoleon III, became a major source of inspiration for Impressionist and Neo-Impressionist painters, creating new themes and styles. Meanwhile, this series of French art was actively studied and accepted by American painters, but how was this reflected in the themes of New York's urban representation? This research examines how interest in cities was passed on and developed from Paris to the representation of New York.
|
Free Research Field |
美術史
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
アメリカにおけるフランス印象派や新印象派の受容の問題は、アメリカ美術が20世紀以降、世界の美術を牽引する前衛美術を生み出していったことを考慮したとき、その出発点としてとても重要な課題といえる。とはいえアメリカにおけるフランス美術の受容は、これまで指摘こそされてきたものの、他方でアメリカ美術における独自性を強調することで、あまり積極的には研究されてこなかった傾向にある。そこで本研究はこの問題について取り上げたが、とりわけ「都市」を切り口にしたことに意味がある。これにより美術史的視点に加え、現代社会が抱える環境や災害など、都市の重要な諸問題への関心と結びつく考察となった。
|