• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

The practical implementationof popular culture topics in art education within the school context

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K00223
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01070:Theory of art practice-related
Research InstitutionOsaka Seikei University

Principal Investigator

ISHII Masayuki  大阪成蹊大学, 芸術学部, 教授 (60824810)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 隆文  大阪成蹊大学, 芸術学部, 講師 (60799980)
津田 やよい  大阪成蹊大学, 芸術学部, 准教授 (80557348)
唐仁原 希  京都市立芸術大学, 美術学部/美術研究科, 講師 (80824440)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords中・高校教員と大学教員の協働 / ポップカルチャー / 多様な表現方法の活用 / カワイイ
Outline of Final Research Achievements

The exhibition was held at the Dohjidai Gallery (Kyoto, Japan) from 26 September to 1 October 2023, and a lecture was given by invited poet and philosopher Shinohara Motoaki, who has a deep knowledge of 'kawaii' culture in Japan and abroad. The lecture was followed by a discussion with the exhibiting students and other visitors to deepen the research.The lecture was followed by a discussion with exhibiting students and other visitors to deepen the research.
The report on the results of the scientific research grant was published on 29 February 2024, summarising the efforts made over the past four years.

Free Research Field

美術教育、絵画、ビジュアルカルチャー

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学主導型で、学校美術教育にポップカルチャー等を取り入れる実践を推進する研究成果をもとにして、中・高校生を対象に指導する教員と芸術を専門とする大学教員が協働した「多様な表現方法の活用」を効果的に取り扱う教材を開発した。該当研究は自画像の多様な表現の可能性について研究したものである。
このことは、ポップカルチャーを美術教育に活かし、生徒の興味・関心につながる有意な取り組みとなったと考える。この結果、中学校、高等学校における美術科教育において、生徒を取り巻く文化を取り入れることができ、生徒にとって親和性の高いものとなった。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi