2023 Fiscal Year Final Research Report
A Comparative Study of the Competencies Required of Foreign Language Teachers: Focus on Certification Examinations, Training, and Development
Project/Area Number |
20K00705
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
|
Research Institution | Nihon University |
Principal Investigator |
HOSAKA Toshiko 日本大学, 大学院総合社会情報研究科, 教授 (00409137)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
島田 めぐみ 日本大学, 大学院総合社会情報研究科, 教授 (50302906)
谷部 弘子 東京学芸大学, 学内共同利用施設等, 名誉教授 (30227045)
増田 朋子 神奈川大学, 経営学部, 非常勤講師 (70869411)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 言語教師教育 / 資質・能力 / 認定試験 / 養成・研修 / 比較研究 / オンライン教育 / 第二言語教師 / 外国語教師 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the competencies required of language teachers in a globalized society through a comparative analysis of certification exams and training and development programs for teachers of their own language as a second or foreign language in six countries: Japan, the United Kingdom, France, Russia, China, and Italy. Despite the impact of travel restrictions caused by the COVID-19 pandemic, we conducted an online survey and, in particular, a comparative analysis of the background and historical transitions based on a survey of certification examinations and training programs in each country. We also examined the framework of online education and conducted a comparative analysis of the required educational content for Japanese language teacher training. The results were presented at conferences and published in papers.
|
Free Research Field |
日本語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、6か国(日本、イギリス、フランス、ロシア、中国、イタリア)における外国語または第二言語としての自国語教師の認定試験や養成・研修課程の比較分析を通じ、言語教師に求められる資質・能力の多様性を明らかにしている。学術的には、各国の教育制度の違いとその背景を解明し、言語教師教育の枠組みを拡充した。また、オンライン教育の枠組みについて新たな教育モデルを提案し、日本語教師養成の必須教育内容の問題点を指摘した。社会的には、言語教師教育の質向上に寄与し、グローバル化社会における言語教師の教育の再考を促した。これにより、言語教師の専門性向上や教育政策の改善に貢献できると考える。
|