2023 Fiscal Year Final Research Report
Organizational problems in argumentative writings of native speakers of Japanese: Their visualization and its educational effects
Project/Area Number |
20K00750
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | The University of Shiga Prefecture |
Principal Investigator |
SAKAMOTO Kiyo 滋賀県立大学, 全学共通教育推進機構, 准教授 (30850127)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松村 香奈 鶴見大学, 文学部, 講師 (30828926)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 英語論証文 / 一貫性 / テキスト構造の図示化 / 談話注釈タグ付け |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we analyzed the problems and their causes with regard to the connections between sentences in English argumentative texts written by native speakers of Japanese, using a tool that converts the structure of sentences into a tree diagram by tagging. Furthermore, by providing learners with feedback using the tree diagram, we empirically examined whether it would help learners to understand inappropriate sentence connections and organizations, and whether learners would be able to revise sentences on their own. As a result, it was suggested that feedback with a diagram of the tagging could reduce the burden on learners when rewriting, enable them to make corrections on their own, and lead to an understanding and awareness of the organization and coherence of the text.
|
Free Research Field |
英語ライティング教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語ライティング評価の観点の一つである「構成」は抽象的な概念で表現されることが多く、日本語母語話者の学習者への指導が難しいとされてきた。本研究では、学習者の書いた英語論証文について文章構造のタグ付けと樹状図への転換を行い、これをフィードバックすることにより、文と文のつながりの問題点を学習者に明瞭に示し、自力での書き直し作業を容易にし、文章の「構成」や「一貫性」への理解に資する効果があったことがわかった。この結果は、英語ライティング評価やフィードバックの方法として、タグ付けツールによる図示化が文字のみのフィードバックとは異なる効果をもつ可能性を示しており、高い教育的意義をもつ。
|