• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Research-status Report

第二言語の語彙習得における類似性と非類似性の効果ー事象関連電位から探る語彙指導法

Research Project

Project/Area Number 20K00756
Research InstitutionTsuda University

Principal Investigator

星野 徳子  津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (70609841)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords第二言語 / 単語認識 / 語彙産出
Outline of Annual Research Achievements

2021年度は日本語を母語とする英語学習者との比較研究として,英語を母語とするスペイン語学習者を対象に単語の理解に関する実験をゴードン大学のDr. Susan Bobbと共同で実施した。この実験では翻訳認識課題に加え,認知コントロールの指標としてAX-CPTタスクを行うことで,個人差が単語認識の処理過程に与える影響について検討を行った。その結果,プロアクティブ・コントロールに依存している学習者ほど,語形が類似している単語や意味が類似している単語に惑わされやすいことが明らかになった。この実験結果については,2021年11月にPsychonomic Societyでポスター発表を行った。2022年度には論文にまとめ,国際学術雑誌に投稿予定である。また,2021年度には日英バイリンガルと西英バイリンガルの語彙産出に関する論文がFrontiers in Communicationに採択された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

昨年度同様,オンライン授業が続いたため,日本語母語話者を対象とした対面実験を実施することができなかった。

Strategy for Future Research Activity

2022年度は,昨年度・一昨年度に実施できなかった日本語母語話者を対象とした翻訳認識課題の対面実験を実施する予定である。

Causes of Carryover

対面での実験実施の見通しが立たなかっため,実験に必要な機器の購入を見送ったが,今年度は機器の購入を行い,対面実験を開始する予定である。

  • Research Products

    (6 results)

All 2021 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Pittsburgh/Gordon College(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Pittsburgh/Gordon College
  • [Journal Article] Do cross-language script differences enable bilinguals to function selectively when speaking in one language alone?2021

    • Author(s)
      Hoshino, N., Beatty-Martinez, A. L., Navarro-Torres, C. A., & Kroll, J. F.
    • Journal Title

      Frontiers in Communication

      Volume: 6 Pages: 1-12

    • DOI

      10.3389/fcomm.2021.668381

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining English to Japanese translation ambiguity through number-of translation norms2021

    • Author(s)
      Goyal, D. P., Hoshino, N., & Tokowicz, N.
    • Organizer
      Laurel Highlands Undergraduate Psychology Research Conference
  • [Presentation] Number-of-translation norms for English-Japanese translation pairs2021

    • Author(s)
      Goyal, D. P., Hoshino, N., & Tokowicz, N.
    • Organizer
      Association for Psychological Science
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Learning new meanings for known L2 words: The effect of word form familiarity on learning processes2021

    • Author(s)
      Fujita, M., & Hoshino, N.
    • Organizer
      言語科学会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What makes a good language learner? Individual differences in cognitive control abilities and success in Spanish-English translation2021

    • Author(s)
      Bobb, S. C., Hoshino, N., Sunderman, G., Bascom, A., Hutchinson, S., & Palleschi, A., & Cox, K.
    • Organizer
      Psychonomic Society
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi