• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

An Approach to Developing English Writing Proficiency for Japanese University Students: An Analysis of Foreign Language Influence on L1 and L2

Research Project

Project/Area Number 20K00758
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

阿久津 純恵  東洋大学, 福祉社会デザイン学部, 准教授 (20460024)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小木曽 左枝子  立命館大学, グローバル教養学部, 准教授 (30761548)
片瀬 紅実子  秀明大学, 英語情報マネジメント学部, 講師 (70511525)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywordsカタカナ語 / 和製英語 / 英語教育 / 日本語教育
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、日本語母語話者である大学生英語学習者の英語ライティング力養成のために、日本語で使用されている英語由来のカタカナ語・和製英語に着目し、英語学習者の英語語彙学習や英語ライティングに与えている影響について調査・分析を行い、英語教育における効果的な活用方法を精査した。
2023年度は、研究の最終段階として、「カタカナ語・和製英語を中心とした英語ライティング指導教材の開発」のために、「カタカナ語・和製英語に関する英語学習者の意識調査」をもとに、カタカナ語・和製英語に対する知識と英語習熟度との関連について、量的・質的分析を行った。この結果、日本語で使用されている英語由来のカタカナ語・和製英語に対する認知度は高いが、英語学習との関連を意識している学習者は少なく、特に意味のずれや発音の違いによる負の影響を懸念していることが明らかとなった。さらに、カタカナ語・和製英語と英語力向上の関係性には懐疑的な傾向がある一方で、英語語彙力向上に活用できる点については肯定的であることがわかり、英語語彙力育成の観点から、カタカナ語と和製英語の分類に基づいた正用および誤用の提示による教育方法の枠組みを検討した。また、日本語教育で使用されているテキストのカタカナ語・和製英語の分析結果から、意味だけではなく、発音や表記に関しても、適切な指導の必要性が指摘され、英語教育と日本語教育の比較を通して、指導方法や改善点を考察する意義が示唆された。2023度は、これまでの分析結果を国際学会で発表し、研究論文としてまとめることができた。研究の最終段階である「カタカナ語と和製英語を意識させる英語ライティング指導方法」については、2024年度の国際学会での発表が決定しており、カタカナ語や和製英語を活用した英語教育方法の提案を目的とした研究を総括する予定である。

  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] 日本語を母語とする大学生の和製英語と英語学習に対する意識調査2024

    • Author(s)
      片瀬紅実子, 阿久津純恵
    • Journal Title

      秀明大学紀要

      Volume: 21 Pages: 27-37

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語教育における効果的なカタカナ語指導のための基礎研究2023

    • Author(s)
      小木曽左枝子, 阿久津純恵
    • Journal Title

      CAJLE2023 Proceedings

      Pages: 125-134

    • Open Access
  • [Journal Article] Raising Language Awareness with Near-Synonyms in English and their English Loanword Equivalences2023

    • Author(s)
      AKUTSU Sumie
    • Journal Title

      Thailand TESOL Conference Proceedings 2023

      Pages: 53-63

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Use of University Students’ English Essays and Reflection Comments to Provide More Effective Feedback2023

    • Author(s)
      AKUTSU Sumie
    • Journal Title

      Proceedings of the 20th AsiaTEFL-68th TEFLIN-5th iNELTAL Conference

      Pages: 697-707

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] An Analysis of the Correlation between the Awareness Level of English Loanwords and Proficiency Levels of English2024

    • Author(s)
      AKUTSU Sumie
    • Organizer
      AILA 2024
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Factor Analysis of University Students' Loanword Knowledge and Motivation in English Language Learning2024

    • Author(s)
      AKUTSU Sumie, KATASE Kumiko,
    • Organizer
      AILA 2024
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教育における効果的なカタカナ語指導のための基礎研究2023

    • Author(s)
      小木曽左枝子, 阿久津純恵
    • Organizer
      Canadian Association for Japanese Language Education (CAJLE) 2023年次大会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習者へのカタカナ語の指導ー日本語教科書における課題と英語教育からの示唆2023

    • Author(s)
      小木曽左枝子, 阿久津純恵
    • Organizer
      The British Association for Teaching Japanese as a Foreign Language (BATJ) 第25回年次大会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Survey of University Students' Knowledge and Attitudes Towards Loanwords2023

    • Author(s)
      KATASE Kumiko, AKUTSU Sumie
    • Organizer
      JALT October Grand Forum 2023
  • [Presentation] A Corpus-based Analysis of Welfare, Well-being, and Wellness: English Usage and English Loanword Usage in Japanese2023

    • Author(s)
      AKUTSU Sumie
    • Organizer
      European Society for Philosophy and Psychology (ESPP) 2023
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi