2023 Fiscal Year Final Research Report
An Approach to Developing English Writing Proficiency for Japanese University Students: An Analysis of Foreign Language Influence on L1 and L2
Project/Area Number |
20K00758
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
Akutsu Sumie 東洋大学, 福祉社会デザイン学部, 准教授 (20460024)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小木曽 左枝子 立命館大学, グローバル教養学部, 准教授 (30761548)
片瀬 紅実子 秀明大学, 英語情報マネジメント学部, 講師 (70511525)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | カタカナ語 / 和製英語 / 英語教育 / 日本語教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to investigate the potential benefits of Katakana loanwords in English Language Teaching in order to develop the writing proficiency of Japanese learners of English. Focusing on English loanwords prevailing in Japanese society and increasing in significance, English writing and questionnaire data were collected and analyzed in terms of loanword usage to extract some positive and negative feelings about loanwords and their effects on the study of English vocabulary. The study discusses that there are benefits to having a wider range of loanword vocabulary knowledge, while learners of English are not necessarily aware of these benefits as they apply to English language learning. The outcomes indicate that raising students’ awareness of loanwords has pedagogical and motivational benefits for language learning and teaching by discussing how English loanwords can be a useful learning tool for Japanese learners of English to improve their writing skills.
|
Free Research Field |
外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、日本語を母語とする英語学習者の英語ライティング力養成のために、カタカナ語・和製英語を活用する指導方法の提案を目指し、英語由来のカタカナ語・和製英語が英語学習に与えている影響について調査・分析を行った。日本社会において増加傾向にあるカタカナ語・和製英語を、言語学習への影響という観点から分類し、英語学習者の言語使用状況や言語意識に関する調査を量的・質的に分析することで、英語教育への応用の可能性と有効性について検討した。実際の教育現場における調査・分析結果から得られた知見を、教育実践に具体的に応用していく枠組みとして整理し、日英両言語を活かした教育アプローチとして提案することができた。
|