2023 Fiscal Year Final Research Report
Construction of a Development Environment for Foreign Language Educational Materials for Science and Engineering Students Based on MS Word
Project/Area Number |
20K00768
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | National Institute of Technology, Kumamoto College |
Principal Investigator |
Matsuo Kanako 熊本高等専門学校, リベラルアーツ系人文グループ, 准教授 (30413876)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堤 豊 熊本学園大学, 商学部, 教授 (80227446)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | MS Word / 教材作成 / 小テスト作成 / ハイフレックス / ハイブリッド |
Outline of Final Research Achievements |
During this research period, we added the following new functions to the previously developed and provided "Text Collection" and "Difficulty Analysis" features in the MS Word menu: [Paper-based/Web-based Quiz Creation Function] From a single problem draft created in MS Word, it is now possible to generate both a paper-based quiz file and a Google Forms file that can be used for pre- and post-learning via the web. Additionally, it has become possible to create MS Word and Google Forms files from problem drafts created in Google Spreadsheet.
|
Free Research Field |
アメリカ文学,英語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
【学術的意義】教育目的に応じた語学教材を手作りする際に発生する煩雑な作業(難易度や分量等を反映させた教材選定,教材の加工,理解力確認テスト作成,成績管理等)を世界中で最も利用者の多いアプリのひとつである MS Word のメニューとして提供している。それら一連の作業をひとつのアプリケーションで行うアプリは他に見当たらない。 【社会的意義】MS Word に機能を集約させることで,複数のアプリを扱う操作法の違いやデータの授受に関する煩雑さを解消可能である。また,単語の難易度別分類やリストアップ,訳語の付加など複数の機能を連携することも可能なため,教材作成にかかわる時間を削減することができる。
|