2023 Fiscal Year Final Research Report
Influence of computer assisted high variability phonetic training and shadowing on production of English sounds
Project/Area Number |
20K00785
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
IINO ATSUSHI 法政大学, 経済学部, 教授 (80442169)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ウィスナー ブライアン 法政大学, 文学部, 教授 (10440257)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 発音 / HVPT / 復唱 / 明示的指導 / シャドーイング |
Outline of Final Research Achievements |
Empirical studies were conducted to examine the effects of incorporating three treatments for teaching English pronunciation:stimulus recitation during computer-based high-variability phonetic training (HVPT), explicit articulation instruction using videos, and shadowing during classroom instruction. The results indicated all of the treatments brought about significant improvement in perception and partly in production. The outcomes suggest that longer periods of training are needed, and the treatments given to supplement HVPT should be implemented more consistently.
|
Free Research Field |
英語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多様な英語が国際共通語として使用される中、変種を含めた識別困難な音素を聞き分けられる知覚能力の育成とともに、発音するときの明瞭性を確保することは英語教育において重要な課題である。一方、発音指導のためだけに、限られた指導(学習)時間の枠を大きく取ることは現実的ではないことから、コンピュータを使って自律的に学ぶ体験を積むことで、音声化を伴ったHVPTによって知覚能力の着実な育成が可能なこと、復唱やシャドーイングなどの音声化活動を随伴させることがある程度の有効な手立てであることを示せたことは意義深い。一方、知覚能力とともに調音能力育成においてどのような条件で指導(学習)すべきか課題も明らかになった。
|