2022 Fiscal Year Final Research Report
Developing a Leadership Curriculum for Student-led Learning Communities
Project/Area Number |
20K00808
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Kanda University of International Studies |
Principal Investigator |
Watkins Satoko 神田外語大学, 言語教育研究所(Self-Access Learning Center), 准教授 (90837965)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
HOOPER Daniel 白鴎大学, 教育学部, 講師 (50837987)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 学習者オートノミー / 自律学習 / ラーニングコミュニティ / 学生リーダーシップ / アドバイジング / 協働学習 / 実践共同体 / 学習者エンパワメント |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to develop a leadership curriculum and train student leaders who provide autonomous and prosocial learning opportunities for other learners through their learning communities. In the three years, we conducted activities related to 1) autonomy-supportive leadership course implementation and development at the principal researcher’s institution, 2) needs analysis at a Japanese educational institution, and 3) on-site observation of student-led communities at the Federal University of Para in Brazil. This research culminated in the publication of a course book based on the theories and materials developed through the studies 1)-3) above (Watkins & Hooper, 2023).
|
Free Research Field |
外国語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年、「個別最適な学びと協働的な学びの実現」として、児童を主体とした深い学びや、個々の興味関心の探求と他者との協働を通した、学習者自らが学ぶ力の育成が求められているが(文部科学省,2021)、国内においてそのような教育の例は限られている。本研究では、興味や目標を共有する学習者がコミュニティを運営し、学習言語を活用しながら協働するという、上記教育の実例にあたる学生コミュニティリーダーの育成と、それに伴う理論検討と教材開発を実施した。そのような研究は、言語教育の場に限らず、今後学習者主体、かつより包括的な教育の普及に貢献できるものと考える。
|