• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Development and Evaluation of a STEM English Curriculum from the Perspectives of English Faculty and Discipline Faculty

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K00816
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Kawano Madoka  明治大学, 総合数理学部, 専任教授 (20328925)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) J・A Elwood  明治大学, 総合数理学部, 専任教授 (00400614)
福地 健太郎  明治大学, 総合数理学部, 専任教授 (30377022)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
KeywordsESP / STEM / ニーズアセスメント / 英語プレゼンテーション / 国際学会発表準備 / オープンコーディング
Outline of Final Research Achievements

We aimed to develop, implement, and evaluate an English for Specific Purposes (ESP) Program for university students majoring in STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), in collaboration of English faculty and discipline faculty. After conducting a comprehensive needs assessment, we designed and implemented ESP courses. We also offered pre-departure workshops for the students who were about to present at international conferences. Tailor-made curriculum components and materials were evaluated through interviews after returning; the results from quantitative and qualitative analyses yielded multifaceted insights in ESP education for STEM majors. The detailed data and pedagogical implications are published in academic papers and on our websites.

Free Research Field

第2言語習得

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の一つは、STEM 分野の当事者である学生と教員から直接、英語学習について詳細なニーズの調査を行い、多面的に分析することができた点である。大学での英語教育は、専攻によって異なるジャンルの英語とコミュニケーションパターンが求められるが、本研究では、この点について適切なデータを得ることができた。その結果を基にESPコース、及び国際学会発表直前ワークショップを設計し運営したことは、当事者のニーズを反映した教育実践を行ったと言うことができよう。プログラム評価として、量的、質的分析を取り入れて詳細な考察を行った。本研究の結果と知見はホームページを作成し公表している。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi