2022 Fiscal Year Final Research Report
Syllabus Development of Teaching English in Elementary School by Using the Homeroom Teacher's Spcialigy with CLIL
Project/Area Number |
20K00818
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Tokyo Future University |
Principal Investigator |
Shigyo Tomoko 東京未来大学, こども心理学部, 准教授 (10789697)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
カレイラ松崎 順子 東京経済大学, 全学共通教育センター, 教授 (40454186)
執行 洋子 東京都立産業技術高等専門学校, ものづくり工学科, 助教 (90789009)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 小学校英語 / 数学CLIL / やり取り / 言語使用 / 小学校担任教員 / クラスルームイングリッシュ |
Outline of Final Research Achievements |
According to the research of the math teachers of junior-high school in the elementary-teacher training course of the correspondence division, they supposed to instruct their students how to solve math problems in English in math CLIL. Thus, the syllabus of math CLIL in elementary school should involve learning the languages of math content and classroom English. The learning by using over-the-top video and test in class was found effective to build students’ language which is needed in math CLIL class.
|
Free Research Field |
第二言語習得、小学校英語、小学校英語教員養成および教員研修、CLIL、メタ言語能力、メタ音韻能力
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「英語指導法」のシラバスに動画配信によるクラスルームイングリッシュと教科に使用する言語の自主学習教材と確認テストを取り入れることで、小学校での英語の授業に担任教員の専門科目を活かしたCLIL型授業を展開することが可能になる。その結果、児童は英語での教科特有の説明ややりとりに触れることができ、英語使用のための学習がより充実したものとなる。
|