2022 Fiscal Year Final Research Report
The Process of Learning "German as a Scientific Language" (DaW) in University Education: A Study Focusing on Academic Reading
Project/Area Number |
20K00844
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Chuo University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
羽根 礼華 中央大学, 文学部, 准教授 (50757789)
坂本 真一 立教大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (50847837)
川喜田 敦子 東京大学, 大学院総合文化研究科, 教授 (80396837)
西出 佳詩子 大阪大学, 大学院人文学研究科(言語文化学専攻), 講師 (90817066)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 学術ドイツ語の習得と専門分野における読み / テクスト分析と教材化・授業実践 / 専門分野の分野間協働 / 学習者の気づき / メタ言語と対象言語 / テキストマイニング / 音読活動 / プロソディーを活用した読み |
Outline of Final Research Achievements |
In this project, learning of “German as a Scientific Language” (Deutsch als Wissenschaftssprache: DaW), a variety of German language, and mastering of two types of analytical reading were considered as the basis for study in the bachelor course. To explore student awareness in the learning process of DaW, German as a metalanguage and as a target language were included in the analysis. The pedagogical methods employed were educational practices based on not only two types of analytical reading and prosody-oriented reading but also interdisciplinary collaboration, which proved to be effective beyond the boundaries of foreign language education. The language ability of the students improved from basic German to DaW to an extent where they could apply the various methods of readings to the learning in their major subjects. Besides improving their ability in DaW students also underwent a comprehensive learning experience that led to a deeper understanding of their major disciplines.
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Free Research Field |
テクスト言語学、談話分析、語用論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ドイツ語習得の段階・分野ごとの学び・分野間協働を軸に、テクスト分析・教材作成・授業実践・フィードバックの分析に取り組んだ共同プロジェクトである。大学の専門教育におけるドイツ語教育が、「外国語」から「学術言語」へと質的・抜本的な転換を果たすために必要な基礎資料を提供する。分野間協働により、専門の学びの深まりと言語能力の高まりを切り離して考えることはできないこと、言語学習は専門分野の教育を形成する一部であり初級から専門教育まで連続する学びの過程で包括的に学生の気づきを育てることに意義があることが明らかになった。量的な積み重ねにとどまらず、研究・教育の両側面で質的転換を遂げた研究である。
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