2022 Fiscal Year Final Research Report
Development and Demonstration Experiment of English Learner's Speaking Ability Evaluation Method
Project/Area Number |
20K00855
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Iwate University |
Principal Investigator |
ONAKA Natsumi 岩手大学, 国際教育センター, 教授 (50344627)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ダニエル ニューバリー 富士大学, 経済学部, 准教授 (10523954)
PETERSEN JACOB 岩手大学, 国際教育センター, 准教授 (60853546)
HAMISH・FINBAR・ SMITH 岩手県立大学盛岡短期大学部, その他部局等, 講師 (70882926)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 日本人大学生の英語会話力測定 / インターアクション / 対話力評価 / 対話の動画撮影による評価 / LMS活用 / オンラインでの対話力評価システム開発 |
Outline of Final Research Achievements |
This study targets Japanese university students. The goals are (1) to develop and test evaluation criteria for objectively evaluating the ability to communicate in English, and (2) to develop a method for objective evaluation of skills by third-party evaluators according to the evaluation criteria. It is the construction of a prototype of a system that utilizes IT technology. Most of the speaking tests that have been conducted so far have been mainly knowledge-based "English conversation ability tests" in which the examiner asks the subject to speak in English. On the other hand, this demonstration experiment is the construction of a system that will be the first step towards the development of a test that will determine the extent to which a person can communicate naturally with a conversation partner by demonstrating their own English conversation skills.
|
Free Research Field |
英語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語能力試験は多く存在するが、その多くは受動的な能力判定が中心であるため、試験で高得点を獲得しても実際の英語でのやりとりはできないという事例が多くみられる。英語を使用する目的と能力判定の基準にずれがあることに起因している。現在使用されているSpeakingテストも、試験官の問いに対して英語で適切に返答できるかどうかが判定基準となっており、何か目的を持った話し合いの中でのやりとりの能力を判定する構成にはなっていない。本研究は実際に自分の持つ英語コミュニケーション能力でどの程度の用が足りるのか(何ができるのか)を客観的に見える化することに社会的意義がある。
|