2023 Fiscal Year Final Research Report
Universal Design and Differentiated Instruction in TEFL: Addressing the Diverse Needs of All Students -
Project/Area Number |
20K00856
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Gunma University |
Principal Investigator |
Iijima Mutsumi 群馬大学, 大学教育・学生支援機構, 教授 (80280436)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 英語教育 / 個別化指導 / ユニバーサルデザイン / インクルーシブ教育 / 特別支援教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In order to identify important items to consider individualized instruction, a survey of 79 high school students was used to examine 11 items (1) Katakana acquisition and conversion, 2) Katakana acquisition and phonology, 3) Alphabet acquisition, 4) Phoneme analysis and auditory short-term memory, 5) Auditory short-term memory and letter sound identification, 6) Auditory short-term memory, 7) Auditory short-term memory, 8) Visual short-term memory and phonological coding, 9) Auditory Short-term memory, letter-sound identification, and working memory ⑩ Auditory short-term memory, phonological manipulation, and working memory ⑪ Phonological coding and vocabulary knowledge). The results showed that there was a high correlation between katakana letter conversion ability, alpha-bet letter conversion ability, auditory short-term memory, visual short-term memory, and working memory.
|
Free Research Field |
英語教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「インクルーシブ教育、ユニバーサルデザイン教育、そして個別化指導」といった用語は、特別支援教育研究の発展により広まっているものの、実際はあまり理解されていない現状にある。これらを整理し、理解を矯正することが学術的独自性であると考える。 また、教育現場において教師が全ての学習者の能力を向上させるための具体的な個別化指導を工夫、検討、決定する際に考慮すべき重要な項目、プロセス、方法を、学習者の認知能力の観点(学習者の認知特性、学習者の優位な感覚、学習に難しさをもたらす要因など)から明確にし、教師のリカレントにつながることが社会的意義と考える。
|