2023 Fiscal Year Final Research Report
Practical Research on Implementing Proactive, Interactive, and Deep Learning through Project-based Language Teaching
Project/Area Number |
20K00868
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Nippon Sport Science University |
Principal Investigator |
HIGASHINO YUKO 日本体育大学, 児童スポーツ教育学部, 教授 (20781686)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高島 英幸 東京外国語大学, その他部局等, 名誉教授 (40128434)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 主体的・対話的で深い学び / 英語絵本 / 段階別絵本 / プロジェクト / 検定教科書 / TBLT |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to examine how the Course of Studies proposes to implement and nurture "proactive, interactive and deep learning” through project-based language teaching (PBLT) in public elementary schools. The methodologies include accumulative, proactive, and problem-solving activities, using graded pictures books as teaching materials. Both teachers and students have helped focus these approaches, through questionnaires and reflections. As a result, both have more actively participated and have been able to use English as a means of communication with more confidence.
|
Free Research Field |
英語教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,2020年に日本の小学校で初めて教科となった外国語において,学習指導要領の謳う「主体的・対話的で深い学び」を実現するための課題解決型(プロジェクト型)の単元を開発したこと,また,その単元に,初めて出版された検定教科書を使用し,かつ,児童の興味・関心のある題材として英語絵本を教材として活用したことは,学術的に価値のあることである。 開発・実証された単元の学習指導案や教材等は,『小学校学習指導要領(平成29年告示)』の趣旨に沿っており,学会や研修会を通して広く公表したことは現職の教員のみならず,教員を目指す学生や社会人などにも参考となり,社会的に意義があると言える。
|