• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

The Fundamental Study of Authentic Materials and Cultural Vocabulary for Chinese Language Teaching

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K00873
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

NAKANISHI CHIKA  立命館大学, 法学部, 教授 (50548592)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 干野 真一  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (00515463)
明木 茂夫  中京大学, 国際学部, 教授 (10243867)
塩山 正純  愛知大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (10329592)
石崎 博志  関西大学, 文学部, 教授 (30301394)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywords中国語教育 / 口語 / 書面語 / レアリア(真実語料) / 文化語彙 / 翻訳 / 言語景観
Outline of Final Research Achievements

During the research period, we were also hit by COVID-19, but even within that situation, I believe we managed to accomplish what needed to be done and achieved some level of success.Our research results were presented through papers and presentations at research conferences.
So far, I have been researching Chinese lexicon and cultural vocabulary. However, I have also identified numerous challenges that will lead to future research. Moving forward, I intend to continue studying the issues I have identified personally.I believe we have largely achieved the goals set for this research topic.

Free Research Field

中国語学、中国語教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は所謂言語景観側面もある。しかし、これらを分析する理由は、最終的には中国語教育に還元していくためである。まだ、踏み込めていない分野であることから、学術的にも大いに意義がある。また、我々チームが行ってきた研究を授業のアクティビティに実践できることが、何よりもの社会的意義だと思っている。より多くの中国語教育従事者、中国語学習者へこの研究を通しての中国語教育、中国語学習の示唆を与えていけることで、単なる研究で終わらないと感じている。中国語の教科書は話し言葉が中心である。教科書をわかっても、本当の中国語の世界に近づくにはさらなるアプローチが必要である。その助けとなることが我々の使命である。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi