2023 Fiscal Year Final Research Report
Developing basic legal education model for students from developing states-Case of Cambodia
Project/Area Number |
20K01419
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 05070:New fields of law-related
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
Kasaya Yushi 名古屋大学, 法学研究科, 特任講師 (70843704)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
玉垣 正一郎 名古屋大学, 法学研究科, 学術研究員 (30814074)
レイン 幸代 名古屋大学, 法学研究科, 学術研究員 (80791003)
宮島 良子 名古屋経済大学, 経営学部, 准教授 (90534404)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | カンボジア / 開発途上国 / 留学生 / 日本語教育 / 法学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to develop educational methods for international students from developing countries to acquire basic legal concepts known as "legal literacy" and so on. Our research hypotheses are: (1) The sentences logical for Cambodian students are different from those considered logical in Japan. (2) This influenced the sense of "being logical,'' which is one of the elements of "legal literacy.'' We tested this hypothesis through essay surveys and interviews. The results revealed that essays written by Cambodian university students followed a "structure" or "format" found in Cambodian textbooks and guidebooks, which differs from the Japanese approach.
|
Free Research Field |
新領域法学関連
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で明らかにした「論理的な」文章の書き方の違いを踏まえて指導することで、留学生を指導する際、特に論文・レポートなど「論理的である」ことが求められる文章を執筆させる際に、より効果的な指導が可能となる。これまでは、開発途上国の留学生で、日本の大学・大学院に留学して法学を修めることができたのは、法学の基礎的な考え方を自身で習得できた一部の者に限られていたが、本研究の成果を応用することにより、より多くの留学生が法学の基礎的な考え方を習得することが可能となる。
|