2023 Fiscal Year Final Research Report
Microeconomic analysis of multi-period competition among firms using customer information
Project/Area Number |
20K01619
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Tokyo University of Science |
Principal Investigator |
Umezawa Masashi 東京理科大学, 経営学部ビジネスエコノミクス学科, 教授 (20361305)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Keywords | 価格差別 / ゲーム理論 / 広告 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, we analyze multi-period competition among firms using customer information from the perspective of game theory and microeconomic theory. With the recent advances in information technology, firms are effectively using information about their customers' purchase histories to conduct business. For new customers, firms try to retain them by offering lower prices than those offered to existing customers. The study clarified how such price differentiation, in combination with other strategies, can lead to competition among firms. More specifically, we analyzed the contract problem in a duopoly market among differentiated firms. We also analyzed the impact of price discrimination, taking into account consumer switching costs and advertising strategies that arise due to competition for customers, and elucidated when firm profits rise.
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Free Research Field |
産業組織論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年のデジタル社会においては、旧来の企業間競争とは異なる様相を呈している。そのため、ミクロ経済理論においても現実の市場にフィットしたモデル分析が求められる。顧客の購買情報を利用したビジネスにおいては、それらの情報を利用した価格差別競争が生じる。しかしその結果企業は価格差別を行わない時の方が利潤を上げられるという逆説的な結論が一般的には得られていた。本研究においては、価格差別を行なうことによって企業が利潤を上げられるようないくつかの状況を明らかにした。この結果から、現実に起きている企業間競争に対する理解を得ることができた。また、これらの競争が社会的厚生に与える影響も確認することができた。
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