• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Final Research Report

Research on building internal and external relationships through corporate arts support

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 20K01946
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

Yasushi Sonobe  東洋大学, 社会学部, 教授 (80456285)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川北 眞紀子  南山大学, 経営学部, 教授 (60440806)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Keywordsパブリック・リレーションズ / スポンサーシップ / 芸術支援 / アートプレイス / 相互作用 / 運営主体 / プレステージ / 相互波及効果
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to systematically describe the impact of various corporate-sponsored art forms, particularly arts places which include arts-related facilities and areas, on public relations inside and outside the organization. From interviews with practitioners affiliated with sponsors and arts organizations, we identified two determinants and characteristics of art places that have an impact both inside and outside the sponsoring corporation. One is interactivity, consisting of appreciation and exchange types, which is a trade-off between reach and communication power. The other is the operating entity, consisting of paid and owned art places, and the trade-off between content control and cost. Furthermore, experimental studies suggest that the perceived prestige of corporate brands and arts organizations have mutual spillover effects on attitudes toward both organizations.

Free Research Field

マーケティング・コミュニケーション

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として,企業が芸術する便益をパブリック・リレーションズの視座から,世界で初めて定性・定量調査を通じて検証したことが挙げられる。聞き取り調査では企業が芸術支援をすることで,懇親会等で他企業との接点を構築したり,ビジネスとの関連性が低いがゆえに顧客などのステークホルダーの警戒心を解きやすかったりすることが特定された。また,実験調査では,企業と芸術組織双方が持つ知覚プレステージが相互波及効果として,双方の態度を高めることが示唆された。以上の成果には社会的意義にも繋がり,スポンサーシップを積極的に行う理由を示せたことで,企業による芸術支援が今後活性化していくことが期待できるだろう。

URL: 

Published: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi